PULSKO-ZAGREBAČKI BRAČNI PAR

Ivan Zidar i Vlatka Leskovar Zidar idu na Bijenale u Veneciju s dizajnerskim posuđem koje je prilagođeno "novom normalnom": "ZANIMALO NAS JE KAKO BLAGOVATI ZAJEDNO, A OPET NA DISTANCI"

| Autor: Lara BAGAR


Svugdje u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, jedno od glavnih obilježja hranjenja je dijeljenje jela. Zaintrigiralo nas je kako u nametnutoj distanci zadržati intiman čin u trenutku kad su barijere od pleksiglasa postale svakodnevnica u komunikaciji, ali i blagovanju, pričaju nam supružnici Zidar

Posuda za kruh s pregradnom barijerom koja jasno definira iz kojeg odjeljka pojedinac uzima kruh, bez straha od fizičkog kontakta s drugom osobom. Pladanj za dvoje kružne forme simbolički podijeljene skulpturalnim kamenom. "Amuse bouche plata" na kojoj centralna kamena stijena suptilno odvaja dvije strane tankog čeličnog pladnja. Desert za dvoje, odnoso set posuđa koji parovima omogućava ritual dijeljenja deserta i međusobnog hranjenja sa sigurne udaljenosti. Sve je to dio "pandemijskog posuđa" koje prati kulturu blagovanja u "novom normalnom".

Riječ je o dizajnerskom konceptulanom posuđu koje je osmislio dizajn studio BOIR iz Zagreba iza čijeg imena stoji bračni i dizajnerski par kojeg čine poznati pulski kuhar i dizajner Ivan Zidar i zagrebačka dizajnerica Vlatka Leskovar Zidar.

Novo normalno konceptualno posuđe (Foto: N. Zelmanović)

BOIR je svojim konceptualnim posuđem "New Normal", kojim propituje utjecaj pandemije koronavirusa na tradicionalne rituale blagovanja i budućnost koja donosi brojne restrikcije usmjerene na sprječavanje širenja zaraze, pozvan na prateću izložbu ovogodišnjeg Venecijanskog bijenala, gdje će gostovati u društvu arhitekata, dizajnera i umjetnika koji su se okupili oko teme izazova održivog razvoja. Izložba koju organizira Europski kulturni centar (ECC) trajat će tijekom cijelog znamenitog Bijenala arhitekture u Veneciji, od 22. svibnja do 21. studenog 2021., na atraktivnim povijesnim lokacijama palača Bembo i Mora (gdje će izlagati i BOIR) te u vrtovima Marinaressa, koji će za tu prigodu biti preuređeni u park skulptura.

Nužnost dijeljenja

Kolekcija je prvenstveno bila dizajnirana za Zagreb Design Week 2020. Vlatka se prisjeća da su ih organizatori te manifestacije pozvali da kao Studio BOIR za 2020. godinu osmisle aktualnu i zanimljivu izložbu na temu dizajna u gastronomiji.

Odvajanje i spajanje - osnove novog blagovanja

- Tema cjelokupnog tjedna dizajna je bila "Identitet" te je naš prijedlog i koncept za izložbu u početku bio potpuno drugačiji. U međuvremenu se, nažalost, dogodila korona koja je apsolutno svima pomrsila planove te promijenila temu festivala u "New normal". S novom temom dobili smo i nove izazove. Odlučili smo napraviti prostornu instalaciju koja propituje utjecaj pandemije koronavirusa na tradicionalne rituale blagovanja. Postav instalacije bio je podijeljen u dvije cjeline odvojene velikim zastorima, simbolično povezane velikim stolom za blagovanje, što je simetrično kontrastiralo "normalni" i "novo normalni" kontekst. Prvi dio izložbe nazvali smo "Normal" i kroz njega predstavili kolekciju ručno rađene keramike naše drage prijateljice i umjetnice Ane Haberman iz Slovenije, nastale tradicionalnom tehnikom štipkanja (eng. pinching). Svaki komad štipkanog posuđa prizivao je taktilni podražaj koji se u kontekstu "novog normalnog" postepeno gubi zbog socijalnog distanciranja te straha od fizičkog kontakta i dodira. Drugi dio postava nazvan "New Normal" predstavljao je naša promišljanja kako u kontekstu "novog normalnog" uspostaviti ravnotežu između bliskosti i sigurne udaljenosti, te kako osmisliti i ponuditi nove konceptualne prijedloge pribora za jelo, koji usprkos novim pravilima zadržavaju važnu društvenu i kulturnu dimenziju blagovanja - dijeljenje, objašnjava autorica Leskovar Zidar.

Odvajanje i spajanje - osnove novog blagovanja

Nakon što je priču o projektu premijerno prenio jedan od najutjecajnijih online design magazina Dezzen, pojavio se jako veliki interes stranih medija, a priča o New Normal objavljena je na više od 150 svjetskih dizajn i lifestyle magazina. U veljači 2021. stigao je i poziv od strane ECC-a za sudjelovanje na prestižnoj međunarodnoj izložbi Time Space Existance za vrijeme trajanja Venecijanskog bijenala.

Živjeti zajedno

Temu ovogodišnjeg Bijenala, "Kako ćemo živjeti zajedno?", gotovo je proročanski još prije pandemije definirao Hashim Sarkis, libanonski arhitekt i teoretičar i glavni kustos manifestacije.

Čelik i prirodni kamen kao odgovor na pleksiglas barijere

- Da, zapravo je jako zanimljivo da je taj naslov dao prije pandemije. U dizajniranju našeg posuđa propitkivali smo element hrane vezan uz njezino dijeljenje, uz zajedništvo, kroz jednu socijalno kulturološku dimenziju. Svugdje u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, jedno od glavnih obilježja hranjenja je dijeljenje jela. Zaintrigiralo nas je kako u nametnutoj distanci zadržati intiman čin u trenutku kad su barijere od pleksiglasa postale svakodnevnica u komunikaciji, ali i blagovanju, pričaju nam supružnici Zidar.

Rezultat takvog promišljanja je kolekcija konceptualnog posuđa za dvoje koje premošćuje jaz između bliskog i udaljenog te omogućuje dijeljenje hrane sa sigurne udaljenosti, istodobno povezujući i razdvajajući servirana jela. Njihov dizajn i pristup prvi su prepoznali Grad Pula i Istarska županija, koji su doprinijeli da se Hrvatska na pametan, lijep i održiv način predstavi na jednoj od najprestižnijih kulturnih manifestacija u svijetu.

Odvajanje i spajanje - osnove novog blagovanja

Prototipi su izrađeni od čelika i prirodnog kamena kao odgovor na pleksiglas barijere koje priječe svaki pokušaj dijeljenja hrane između dvije osobe. Čelik u pravilnim geometrijskim formama osigurava sterilnost, a prirodni kameni elementi ublažavaju dojam strogoće.

Ništa bez Istre

Zanimljivo je da je Istra konstanto prisutna u izričaju studija BOIR. Na istromletačkom riječ "boir" znači "kuhati" ili "vreti", a izgovara se jednostavno, kako je i napisana.

- Istre ima puno. Ona se prožima kroz naš rad kao i moj raniji projekt male pokretne solane, koja mi je prije nekoliko godina došla kao ideja. Tako da nam solana diktira kako ćemo dizajnirati i ostale predmete u smislu da ne redefiniramo postojeće stvari, već da vidimo da li postoji nešto što je nekome promaklo, objašnjava poznati pulski kuhar Ivan Zidar.

Odvajanje i spajanje - osnove novog blagovanja

Razgovaramo o tome kako novo normalno stvara nove navike i u samom činu konzumiranja i pripreme hrane, a ne samo u dizajnerskom promišljanju.

- Vjerujemo da će se navike za stolom promijeniti. Nitko još ne može znati u kojem smjeru to ide, ali činjenica je da su dijeljenje hrane i konzumacija jedan vrlo bliski čin koji uključuje puno taktilnog, s time da smo se vremenom kroz koronu počeli i fizički odvajati i to je utjecalo na naš pogled i kreativnost, mišljenja je Vlatka.

Ivan se opet vraća na rodnu Istru.

- U Istri je najbolji primjer dijeljenja upravo supa gdje svi piju iz iste bukalete. Mislim da će se te navike vratiti na staro jer je u Istri tradicija ispijanja supe bila puno duža nego što traje pandemija, smatra Ivan.

Neizbježno je pritom i dotaknuti se budućnosti restoranske scene čiji je Ivan neizostavni akter, budući da je i sam začetnik organskom pristupu hrane kojeg je prije nekoliko godina vješto implementirao i inovirao u burgeru "Mason". Svojim je pristupom promijenio fast food i svrstao ga na restoransku scenu.

Odvajanje i spajanje - osnove novog blagovanja

- Restoranska je scena u pandemiji bila najviše pogođena, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, za razliku do drugih europskih zemalja poput primjerice Njemačke koja je vrlo napredna i okrenuta prema ispravnom, organskom uzgoju, koji u konačnici kreira jednu novu živu scenu. Mi u tome kaskamo. Na ovim se prostorima navike teško mijenjaju, pa tako i pristup zdravoj hrani, iako ima neizmjerno puno potencijala. Meso je kod nas i dalje prvo na listi kada razmišljamo u smjeru zdravog hranjenja, riba se vrlo slabo konzumira, a podatak da je izvozimo 80 posto o tome sve govori. No, pomaci su mali, ali eto mijenja se sve i održivost je nužna, pa ćemo se, vjerujem, i mi priključiti tome, nada se Ivan Zidar.

Prijenosna mini solana

Ivan i Vlatka savršeno spajaju dizajn i kulinarstvo, a primjer za to je njihova mini solana koja je ubrzo postala hit na restoranskoj i gastronomskoj sceni.

- SAL? je mala prijenosna solana koja otkriva tajnu proizvodnje soli, od nastanka kristala do berbe. Nastalu sol možete brati na autentičan način, koristeći alat u obliku slova T koji podsjeća na tradicionalne drvene alate koje još uvijek diljem Mediterana koriste berači soli. Koristeći SAL? možete uživati u neizmjerno važnom trenutku za kulinarsku kulturu, koji je većini gurmana potpuno nepoznat, objašnjavaju Vlatka i Ivan.

Prijenosna mini solana

Inspiriran održivim procesom proizvodnje soli koji se na Mediteranu nije mijenjao stoljećima, SAL? je vrlo jednostavan za korištenje: u keramičku posudicu ulije se tanak sloj salamure, koja stiže u kompletu. Posudica se zatim stavi na sunce sat vremena, ili se kratko zagrije u pećnici. Kad se na crnoj pozadini posudice pojave bijeli kristali, sol je spremna za serviranje i branje.

- Plan nam je mapirati tradicionalne solane na Mediteranu i dodati njihovu salamuru u svoju kolekciju, tako da svatko koristeći SAL? može uživati u autentičnim okusima prirodne morske soli, uspoređujući arome soli koje dolaze iz različitih mikroregija, kažu Vlatka i Ivan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum