U galeriji HUiU-a otvorena izložba Irene Jukić-Pranjić

"Strip-mobili": Strip, animacija i film objedinjeni kroz deset stripovskih tabli

| Autor: Mladen Radić
Irena Jukić Pranjić i Vjeran Juhas na otvorenju izložbe (Snimila: Kristina Nefat)

Irena Jukić Pranjić i Vjeran Juhas na otvorenju izložbe (Snimila: Kristina Nefat)


 U galeriji Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika (HUiU) u četvrtak navečer otvorena je izložba "Strip-mobili" Irene Jukić Pranjić. Iako naslov jasno sugerira da se radi o stripu, ovo je zapravo nešto više od toga, drukčije i do sada neviđeno u prostoru ove galerije.

"Strip-mobili" objedinjuju strip, animaciju i film kroz deset stripovskih tabli čije likove pokreću ugrađeni električni motori te tvore cjelinu pod naslovom "Cirkus u cirkusu". Radnja stripa smještena je u cirkus, budući da on svojom estetikom korespondira s mehaničkim igračkama, a čije se brojne akrobacije ponavljaju te se mogu prikazati mehaničkim pokretom.

Brainstorming

Da bi se mehaničke kretnje uklopile u radnju stripa, scenarij potpisuju najbolji domaći autori geg-stripa: Dubravko Mataković, Filip Kelava, Dario Kukić i Matija Pisačić. Oni su, uz autoricu, razradili ideju scenarija u duhovitu detektivsku priču čiji su protagonisti ujedno i cirkuski artisti.

Kako je otvarajući izložbu napomenuo Vjeran Juhas, Irena je jako aktivna u svijetu stripa, pogotovo hrvatskog. Jako puno stvara inovativne stripove, a njen je i vizual ovogodišnjeg Animafesta te predaje strip na akademiji.

Projekt strip-mobila je osmislila prije 20 godina. Prije dvije godine se prijavila na natječaj Ministarstva kulture koji joj je omogućio sredstva da napravi strip sa autorima koji su se prilagodili u formatu stripa. Tada je počela ozbiljno raditi na ovim konkretnim strip mobilima.

(Snimila: Kristina Nefat)(Snimila: Kristina Nefat)

- Htjela sam da scenarij što više opravda same kretnje unutar stripa, pa sam iz tog razloga angažirala troje kolega, koje su mi pomagali razviti scenarij i to su autori koji su inače izvrsni u geg stripu, koji je idealan za ovakav strip. Odabrala sam ambijent cirkusa za radnju stripa pošto u cirkusu postoji jako puno kretnji koje su u petlji, baš na način na koji to rade i mehaničke igračke, kaže autorica koja je prije toga proučila detaljno povijest mehaničkih igračaka i mehatrona. "Iznenadila sam se koliko toga je daleko u povijest rađeno u tih mehaničkih igračaka i sva iskustva koje sam financijski mogla izvesti u ovom obujmu, sam primijenila što je više moguće na ovim tablama", kaže ona.

Prvo je proučavala te igračke, radila dizajn likova, a nakon toga scenariste pozvala na brainstorming i zajedno su smislili kostur priče. Nakon toga su oni dobili zadatak da napišu detaljan scenarij za svaku od tri table.

- Ja sam napravila prvu, a svaki od scenarista je napravio još po tri table i kad smo došli do kraja još i Matija Pisačić uletio s ovom zadnjom tablom. Jednu smo izbacili pa se našli mjesto za ovu desetu, ispričala je Jukić Pranjić koja je napomenula da, koliko ona zna, ova inovacija ne postoji nigdje drugdje pa se dosta namučila da u toj inovaciji nađe savršen omjer svega što je bilo potrebno. To zapravo znači da je scenarij morao opravdavati sve te kretnje. Drugo, trebalo je otkriti koja tehnika će biti najbolja u prototipu, gdje je koristila karton, no ispostavila se da nije dobar jer se brzo potroši, pa su probali tisak na pleksiglas, da bi se na kraju odlučili za tisak na naljepnice zalijepljene na pleksiglasu. Bilo je zahtjevno pronaći okvire koje će to držati, zato što takvi duboki okviri ne postoje nigdje na tržištu, pa je Irena morala naći tvornicu koja će joj to napraviti, a najveći izazov bilo je naći majstora koji će te motore napraviti da bude tehnički izvedivo.

(Snimila: Kristina Nefat)(Snimila: Kristina Nefat)

Na kraju je sve to koštalo i trajalo puno više nego što je očekivala, što ju je prilično izmučilo, a motori su se počeli kvariti nakon prve izložbe, tako da je istovremeno sretna da je uspjela odraditi ovaj projekt, ali na trenutke je i silno frustrirana.

Lijepe reakcije

- Veseli me da vidim lijepe reakcije, i vas sam promatrala danas dok ste to sve pritiskali, vidjela sam nekakvo veselje na koje zapravo sam i ciljala. To bi trebalo biti nešto što je onako kao igračka. I meni je bilo zanimljivo spojiti te mehaničke igračke sa stripom iz razloga zato što mehaničke igračke sadržaju kretnju, ali kada sam bila dijete, pitala sam se što prethodi toj kretnji, zašto je neka lutkica počela plesati, skakati i veseliti se... I bilo mi je zapravo zanimljivo onda takve lutkice staviti u kontekst stripa koji ima radnju i koji ima vrijeme prije i poslije i na taj način te krenuti staviti u nešto što je meni bilo na neki način poučno, kaže ona. Prave su lutkice bile preskupe pa su se odlučili na ovakve dvodimenzionalne likove.

To je detektivska priča u cirkusu u kojem gazda nastrada od slona. Dvoglava detektivka koja je ujedno "bad cop" i "good cop" u istoj osobi, ona otkriva tko je odgovoran za ubojstvo. Priča je rađena kao petlja, pa kada se pročita do kraja, shvati se da se mora pročitati još jedan put da bi se razumjeli svi detalji.

Jukić Pranjić zahvalila je udruzi Hrvatski autorski strip koja ju je podržala i hrabrila da ne ostane te nagovorila da se prijavi za izlaganje u ovoj galeriji, a uz to je jako aktivna te je pozvala prisutne da ih poprate na Facebooku.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter