NOVI-STARI DIREKTOR TZ-A ISTARSKE ŽUPANIJE

DENIS IVOŠEVIĆ: Turizam u Istri se posljednjih 30 godina potpuno transformirao. TO DOKAZUJE 5 MILIJUNA DOLAZAKA I 30 MILIJUNA NOĆENJA GODIŠNJE

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO
Denis Ivošević (Snimio Milivoj Mijošek)

Denis Ivošević (Snimio Milivoj Mijošek)


Šampion, perjanica, predvodnica hrvatskog turizma, sve su to superlativi koji se vežu uz turističku Istru koja je protekla tri desetljeća uspjela izgraditi i afirmirati vlastiti istarski lifestyle, i koja kao globalno prepoznata turistička regija danas generira oko 30 milijuna turističkih noćenja. U tom važnom sektoru jednu od ključnih uloga već dvanaest godina ima Denis Ivošević s kojim smo razgovarali nakon što je nedavno ponovno izabran na funkciju direktora Turističke zajednice Istarske županije, ovog puta u četverogodišnjem mandatu.

Svojevrsnu turističku retrospektivu započeo je tvrdnjom kako je iz današnje perspektive više nego ikada vidljivo da je Istra u turističkom smislu u dosadašnjoj povijesti, od 1995. godine naovamo, donijela puno novih odluka, a neke su bile ključne i u cijelosti su promijenile tijek budućeg turističkog razvoja, a kako je turizam temeljna grana onda je imao multiplikativni učinak na sve druge suportirajuće grane i one koje izravno potiče.

Prva odluka, podsjeća Ivošević, bila je da se Istra odmakne od masovnog turizma i da se okrene prema kvaliteti, prema turizmu koji više cijeni potrebe gostiju. Generalno, cijela filozofija nije više bila usmjerena u prodaju sedmodnevnih paket aranžmana s touroperatorima koji su iskorištavali svoju snagu na tržištu, već se usredotočila na individualni pristup prema kvaliteti. Uz pojavu novih tehnologija, usmjerenje u promociji i prodaji bilo je prema OTA-evima, (Online Travel Agency), tzv. booking portalima.

Zauzet je stav da se Istra više neće takmičiti s destinacijama masovnog turizma kao što su to bili Riviera Romagnola, Costa Dorada, Costa Blanca i druge. Navedene destinacije imale su puno veći kapacitet te puno širi spektar podupirajuće industrije u odnosu na Istru, što znači da su dugoročno mogle nuditi puno niže cijene. U toj utakmici Istra nije imala šanse, stoga je cilj bio promijeniti filozofiju i percepciju destinacije Istre te se otpočelo s edukacijom.

Povezivanje unutrašnjosti s priobaljem

- Edukacija je prvi i osnovi zamašnjak kad god se želi radikalno promijeniti slika o destinaciji. Nakon toga treba razviti nove turističke produkte. U tom kontekstu ključno je bilo da smo sredinom devedesetih godina povezali unutrašnjost Istre s priobaljem. Prije 1995. godine koncept da netko dođe, a da se ne kupa u Istri, jednostavno nije bio moguć. Svi koji su ljetovali u Istri dolazili su se isključivo sunčati i kupati. Već u prvih pet godina, od 1995. do 2000. godine, otvorili smo jedan veliki dio Istre koji je prethodno, više od pedeset godina, bio u potpunosti zapušten i gdje, ako se izuzme Grožnjan i Motovun, nitko nije išao osim ako se nije izgubio po našim cesticama. Kreiranjem selektivnih oblika turizma u unutrašnjosti, kreirali smo novi motiv za dolazak. To smo kvalitetno komunicirali, promovirali, tako da smo privukli jedan sasvim novi segment gostiju. Prije 1995. godine unutrašnja Istra realizirala je oko 16.000 noćenja, do prije novog Master plana 2004. godine već se došlo na skoro 180.000 noćenja, a danas je to već 1,7 milijuna noćenja, zadovoljan je Ivošević.

Drugi važan korak, naglasio je Ivošević, bio je upravo prvi Master plan razvoja Istre; sve ono što se od 1995. do 2004. godine dobro radilo stavljeno je u sustav. Ugradilo se vremensku i kvalitativnu dinamiku, umrežilo ključne igrače zadužene za razvoj. Po prvi puta je profunkcionirao protokol suradnje privatnog i javnog sektora, ali i suradnje između javnog i javnog te privatnog i privatnog sektora tako da su dobivene tri vrste protokola koji su premrežili sve segmente društva. Prvi Master plan rađen je od 2001. do 2003. godine, a implementiran od 2004. do 2012. godine. U tom razdoblju restrukturiranja i repozicioniranja destinacije zabilježeno je 3,5 milijardi eura investicija što u privatnom što u javnom sektoru i više od 2.400 projekata.

- Dakle, imali smo bazu od 1995. do 2004. gdje smo pokazali da znamo upravljati razvojem, ali ovdje smo to još stavili u sustav, umrežili privatni i javni sektor, te uz superviziju inozemnih i domaćih konzultanata dobili jedan vrlo dobar rezultat gdje smo otvorili jednu sasvim novu dimenziju Istre i otpočeli kreirati reputaciju tzv. istarskog lifestyilea. Nakon toga, od 2012. do 2014. godine radili smo drugi Master plan, nadopunjen, za razdoblje od 2015. do 2025. godine gdje smo nastavili kontinuitet repozicioniranja i restrukturiranja, ali smo u tom segmentu više dali naglasak na komunikaciju, promociju i bildanje reputacije destinacije Istre, uz nove projekte, naglasit će Ivošević.

Veća potrošnja i produženje sezone

Ključni moment u tom drugom Master planu bio je podignuti potrošnju po gostu i produžiti turističku godinu.

- Ako smo 2002. godine, 2003. godine, imali prosječnu potrošnju od 60 eura po gostu, sada smo došli na 100 eura. Ako smo danas na gotovo 1,7 milijuna noćenja u unutrašnjosti Istre, znači da smo otvorili jedan sasvim novi segment ponude u središnjem dijelu Istre kroz male boutique hotele, kroz gotovo nekoliko tisuća vila izuzetne kvalitete. Priobalje se je također izgradilo, pogotovo Rovinj s pet zvjezdica hotelima, repozicioniranje Poreča na četiri plus destinaciju. Značajne aktivnosti su se desile i u Vrsaru, Novigradu, Umagu i Puli, odnosno Rapcu, i to je cijeli jedan mozaik koji sada dobiva jednu sasvim novu prepoznatljivost. Dokaz za tu novu prepoznatljivost je da je 2019. godine Istra imala 4,9 milijuna dolazaka i gotovo 29 milijuna noćenja. Kada pogledamo da se u tom udjelu struktura kvalitete smještaja i u privatnom smještaju i u kampovima i u hotelima, značajno podigla prema četiri, četiri plus i pet zvjezdica, govori nam da smo kroz komunikaciju i tu promjenu slike destinacije Istre komunicirali s nekim novim gostima koji ranije nikada nisu bili u Istri. Danas je sasvim normalno da je prosječna cijena jedne kuće u unutrašnjoj Istri s tri sobe u visokoj sezoni oko 2.600 eura, kuće s četiri sobe oko 3.200 eura, a one od pet i više soba, pet i više tisuća eura, za tjedan dana. Naši boutique hoteli u unutrašnjosti, oni bolji, koji u visokoj sezoni prodaju svoju sobu od 400 do 800 eura, gotovo su se približili cijenama hotela pet zvjezdica u Rovinju. To je prije desetak godina bilo gotovo nezamislivo, a danas je naša realnost, zadovoljan je Ivošević.

Dakle, sumirat će Ivošević, prvi korak bio je odmak od masovnog turizma, drugi korak je bio prvi Master plan, treći korak drugi Master plan. Istra kao turistička destinacija sagradila je jedan vrlo jak reputacijski kapital, a to najbolje potvrđuje da na godišnjoj razini dobiva četiri do pet velikih svjetskih priznanja, što na Mediteranu ne dobiva nitko, i to u kontinuitetu od 2010. godine, pa sve do danas. Kada se u nekim ključnim medijima iz godine u godinu pobjeđuje, onda to znači ne samo da je dostignuta pozicija broj jedan, nego da se iz godine u godinu, novim razvojem, novom konkurentnošću i novom atraktivnošću, ta pozicija i zadržava. Najznačajniji primjer, istaknut će Ivošević, je ADAC gdje je Istra jedanaest godina za redom proglašena najpoželjnijom auto destinacijom i to u konkurenciji s ključnim turističkim destinacijama na Mediteranu, uključujući cijelu Njemačku, Austriju i Švicarsku…

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater