BORIS ŽGOMBA INTERVJU

Prvi čovjek pulskog Unilinea ima novosti za vlasnike nekretnina za iznajmljivanje: MI OBAVLJAMO SVE, VAMA OSTANE ČISTI NOVAC

| Autor: Robert FRANK

Mnoge ćemo vlasnike nekretnina koji ih iznajmljuju rasteretiti pritiska i osigurati im primjerenu uslugu. Moje je mišljenje da se svatko mora baviti onime što najbolje zna raditi. Uniline puno toga zna o turizmu i to s punim ponosom možemo ponuditi kao uslugu, kaže Žgomba

  

Boris Žgomba je krajnje ambiciozna osoba, jedan od ključnih ljudi hrvatskog turizma. Prvi je operativac pulskog Unilinea, kompanije koja dominira u svojoj djelatnosti. Veliki, moćni, brzi, prilagodljivi i inovativni - to je danas Uniline na turističkom tržištu.

Žgomba anticipira moguću krizu koja bi zbog koronavirusa mogla uzdrmati temelje brojnih gospodarstava, ali je nesklon panici ili destrukciji. Naravno, o koronavirusu i reperkusijama za svjetsko i europsko gospodarstvo ima svoje mišljenje. Opet, naglasit će, svaka je kriza prilika za razvoj. Uniline upravo tako i funkcionira.  

- Uniline je značajno razvio poslovanje s azijskim zemljama, ali ne samo s Kinom prema kojoj smo kao kompanija manje izloženi. Kad pričamo pak o ukupnom riziku zastoja na azijskom tržištu za hrvatski turizam, posebno u sezoni, moramo prije svega znati da su azijski gosti, pa tako i sami Kinezi, prisutni u manjim brojkama. Njihove brojke su veće u predsezoni i posezoni. Tu su nam uz Kinu najznačajniji Japan, Koreja, Singapur, Malezija… Sasvim sigurno, zbog koronavirusa u ovom trenutku došlo je do poremećaja u turističkom prometu s tim zemljama. Konkretno, zbog mjera zaštite i cijele situacije možemo govoriti o apsolutnom zastoju bilo kakvog turističkog prometa iz Kine. Na ostalim azijskim tržištima vidimo veliku nesigurnost u putovanjima i to je psihološki efekt koji će trajati sigurno još neko vrijeme.

- Kakva vam je prva procjena za naš turizam koji počinje već na proljeće?

- U Hrvatskoj veći turistički promet počinje od travnja i mi trenutno možemo samo gledati i čekati razvoj situacije. Ono što je već sada vidljivo je da se određene konferencije i seminari planirani u prvoj polovici 2020.-te odgađaju i prebacuju u kasnije termine. Istodobno imamo i situaciju da su europska tržišta usporila s rezervacijama. Naravno, ne zato što ne žele ljetovati u Hrvatskoj, nego čekaju da vide što će se događati. Najveći problem pritom nije sam virus, odnosno strah od zaraze, već nesigurnost putovanja zbog eventualnih mjera sprječavanja širenja virusa poput zatvaranja granica, što za putnike znači neplanirani ostanak u nekoj zemlji gdje će imati jezičnu barijeru, ili smatraju da će imati lošiju zdravstvenu skrb nego što bi je imali kod kuće. Najveći rizik nam je poremećaj u dolascima iz Italije.

Drugi problem oko koronavirusa i dolazaka gostiju vezan je uz gospodarske trendove i mogućnost značajnijeg utjecaja ovakvog izvanrednog stanja na dodatno usporavanje gospodarstva u Europi. To se, moguće, valja iza brda. A bilo kakva ozbiljnija gospodarska kontrakcija, naravno, itekako može utjecati na turistička putovanja.

- Da li je ovo s vaše strane pesimizam, najava crnog scenarija?

- Ja nisam pesimist, ali moramo biti realni i znati s čime se suočavamo. U ovom trenutku je nemoguće raditi bilo kakve procjene obzirom da nemamo odgovore na pitanja koliko će epidemija trajati, kako će se i gdje manifestirati te koje će biti posljedice. Smatram da potrebe za crnim scenarijima još uvijek nema, svi se nadamo da će se situacija stabilizirati dovoljno brzo da neće imati velikog utjecaja na glavnu sezonu. Nema mjesta panici. No, moramo biti svjesni da je aktualno žarište vrlo blizu nas, u Italiji iz koje dolazi velik broj naših gostiju i isto tako moramo biti svjesni da će zbog toga biti posljedica po nas. Zbog toga nužno je stalno pratiti situaciju jer se ona jako brzo razvija.

- Ako zbog ove situacije oko koronavirusa u Kini i Europi dođe do stagnacije gospodarstva i recesije, postoji li u Hrvatskoj nekakav zaštitni mehanizam za turizam koji puni državni proračun?

- Hrvatski turizam je prošao kroz razne, nevjerojatne situacije. Strašno smo oscilirali, padali i uspinjali se. I opstali smo. Tijekom 2008. je počela velika recesija, kriza je dugo potrajala. No hrvatski turizam je dovoljno žilav da se zna postaviti i u okolnostima koje mu nisu naklonjene. Postoje mehanizmi koji se mogu koristiti u slučaju poremećaja. Jedan je još bolja promocija, veća i ciljana. Na raspolaganju nam je i politika cijena… Ima načina. Ali da bi bili efikasni, opasnosti i promijenjenih okolnosti moramo biti svjesni na vrijeme. Moramo imati više spremnih scenarija, obzirom na rasplete situacije. Koronavirus nije nečiji, tuđi problem, nego i naš. Dio smo globalnog svijeta i zato ono što se danas događa drugima, događa se i nama. Nitko se ne može izolirati. Nesigurnost putovanja nije vezana samo uz Aziju, nego, kao što vidimo, u tren se preseli u Europu. Eventualna recesija i na nas se jako odnosi. Kihne li Njemačka, mi smo prehlađeni ili bolesni. Postoje lančane reakcije. 

Kriza je prilika 

- Kakva je pozicija Unilinea na domaćem i stranom tržištu s obzirom na konkurenciju?

- Godinama gradimo poziciju kao vodeća kompanija za destinacijski menadžment za Hrvatsku i regiju jugoistočne Europe. Imamo snažne temelje, konzervativni smo u poslovanju, imamo odnos povjerenja s poslovnim partnerima i imamo dosta razvojnih proizvoda koji će puni potencijal pokazati tek za neko vrijeme. Prošli smo puno i imamo iskustva raditi u situaciji kada tržište raste dvoznamenkasto i kada pada. To je vrijedno znanje.

- Koliko ste kao kompanija prilagodljivi i na ovakve, neočekivane i poslovno opasne situacije?

- Osnova elastičnosti je donošenje odluka u pravom trenutku. Osnova kod donošenja odluka je prava informacija u pravom trenutku i njena pravilna evaluacija. Pravu informaciju treba znati dobro iskoristiti. Mi imamo kvalitetan pregled situacije u Hrvatskoj i u ostatku svijeta te interne kapacitete donošenja strateških odluka. To smo pokazali već puno puta.

- Pa ni svaka kriza nije loša.

- Nije, dapače. Iz svake se može puno toga izvući. Svaka kriza je prilika. Mi smo, recimo, zbog ove krize tražili i našli nove potencijale i niše koje prije nismo razmatrali, a sada mnogo polažemo na njih. Uniline ima diverzificirano poslovanje koje nam omogućuje stabilnost, kontinuirano otvaramo nova tržišta kako ne bi ovisili ni o jednom tržištu i ni o jednom skučenom segmentu poslovanja. Uz sve to imamo dobru financijsku poziciju koja nam omogućuje da reagiramo na prilike čim ih vidimo. To su naše ključne prednosti. 

Rent a car 

- Jako puno ulažete u segment poslovanja vezan za iznajmljivanje vozila.

- Rent a car nam je izuzetno važan, on raste kontinuirano. Pokrivamo sve hrvatske aerodrome i veće gradove, imamo poslovnice u Puli, Zagrebu, Splitu, Dubrovniku, Rijeci i Zadru. Nedavno smo otvorili i poslovnicu u zagrebačkom hotelu Sheraton. Zagreb nam je za domaće klijente važno tržište. Rent a car nam je postao važan segment poslovanja. No u taj biznis isto treba stalno ulagati. Ove godine smo povećali broj vozila tako da ih bez problema prebacujemo s lokacije na lokaciju, ovisno o trenutnim potrebama tržišta. Rent a car postaje sve više alat za povećanje ili poboljšanje voznog parka domaćih kompanija, što donekle mijenja naš pristup i ponudu. Zbog toga imamo sve više korporativnih klijenata. Poslovanje je kompleksno, nikom se ne isplati trošiti vrijeme na bavljenje automobilima i problemima, jer to mi rješavamo: brzi smo, dinamični i stalno dostupni.

- Po čemu je vaš rent a car kvalitetniji od ostalih?

- Mogu reći koje su naše prednosti. Radimo s otprilike 2.000 vozila. Nismo najveći, ali smo među većima. Pokušavamo dati najbolju uslugu: naša vozila u pravilu nisu starija od šest mjeseci, flota je prilagođena potrebama gostiju, cijene usluga su nam prihvatljive, a najveći nam je angažman u samoj usluzi. I tu je, rekao bih, naša ključna prednost pred ostalima.

- Što to znači?

- Da nije dovoljno samo iznajmiti vozilo. Razlike, možda i ključne, između konkurencije i nas u samoj su usluzi. Što ako se, na primjer, pokvari auto ili se u sudaru onesposobi rent a car vozilo? Poanta je u brzini i kvaliteti naše reakcije. Tu smo, vjerujem, najbolji. Pored toga, auto iznajmljen kod nas za male troškove može se ostaviti bilo gdje u Europi. Možete primjerice uzeti auto u Frankfurtu i ostaviti ga u Puli. Takva međunarodna povezanost s Europcar mrežom u cijeloj Europi velika nam je prednost. 

Godina 2019. 

- Možemo li se i dalje nadati dobrim turističkim sezonama?

- Turističko tržište je jako volatilno. Turizam je nježan cvijet, podložan je promjenama i zato je važno kvalitetno se razvijati. Stalno treba pratiti što se događa kod konkurencije. Prethodna, 2019., za hrvatski je turizam bila godina otrežnjenja. Na to smo upozoravali. Bila je to dobra godina, ali sada više nema razloga za euforiju i opijenost rezultatima. Loptu treba spustiti na zemlju. Moramo se osvijestiti i prihvatiti da je razdoblje hiper potražnje za nama. Bila je to jedna faza našeg rasta i razvoja. No, ponavljam, to je sada iza nas.

- Dosadašnje stope rasta neće biti lako dostići?

- Morat ćemo se zadovoljavati manjim stopama rasta, ali zato moramo povećati kvalitetu. Tu mislim i na Uniline i na hrvatski turizam.

- Kakva je 2019 bila za Uniline?

- Bila je to još jedna dobra godina. Ostvarili smo očekivanu dobit i to nam je važno. Ono što nam je najvažnije, popunjavali smo neke nove niše, poput one sportskog turizma. Polako smo strukturirali nove proizvode. Godinu smo završili nama važnim ulaganjem. Akvizirali smo E-tours koji je sada dio grupacije Uniline.

- Što ste dobili preuzimanjem te kompanije koja se bavi organiziranjem avionskih odlazaka iz Hrvatske, a nešto manje im je fokus na dolascima?

- E-tours je pozicioniran i prepoznat kao pouzdan poslovni partner brojnim poslovnim i privatnim klijentima prvenstveno za avionska putovanja van Hrvatske. Oni su u korporativnim putovanjima za koja su specijalizirani visoko plasirani. Njihovom akvizicijom i posljedičnom sinergijom zajedno postižemo dodanu vrijednost. Uložili smo u izvrsnu kompaniju koja će s našom snagom i sinergijom postati lider u svojoj niši prodaje avionskih karata i korporativnih putovanja.            

- Kako je došlo do te akvizicije?

- Uniline se razvija kao one stop shop, na način da pružamo kompletnu turističku uslugu. Ono što je E-toursu bio core business, mi smo radili kao jednu od usluga. Mi se puno više bavimo drugim aspektima turističkog poslovanja. Ušli smo u taj sektor u kojem je E-tours dominirao, no oni su bili ispred nas. Akvizicijom smo ubrzali procese.

- Dobro ste ih naciljali.

- Hrvatski Telekom kao njihov vlasnik odlučio je u jednom trenutku E-tours, koji im nije u core bussinessu, staviti na tržite i ponuditi na prodaju. Tu smo mi bili… E-tours će unutar Unilinea zadržati brend i samostalno poslovanje. To se neće mijenjati. Unutar naše grupacije Uniline cilj je da E-tours apsolutno dominira tom specijaliziranom nišom.

- Planirate još neku sličnu akviziciju?

- Mi pratimo tržište i kad se pojavi neka dobra prilika, poput E-toursa, s kojom možemo dalje razvijati biznise, sigurno ćemo tako nešto razmotriti. U našem slučaju je dobro da u ničemu ne moramo žuriti, ništa ne radimo i ne odlučujemo preko noći. E-tours nam je u zadnje tri, četiri godine, otkad smo se odlučili za ekspanziju, prva veća i konkretnija akvizicija. Pritom smo na stolu imali sigurno 30 ponuda koje smo razmatrali, ali smo ih odbijali jer nam u nečemu nisu odgovarale. U ovoj godini imamo nekoliko projekata koje razmatramo. Želimo dodatno diversificirati poslovanje Unilinea i dopuniti usluge koje nudimo.

 

Privatni smještaj

 

- Kakvo je vaše mišljenje o smještaju u obiteljskim domaćinstvima? Toga je sve više.

- Smještaj u obiteljskim domaćinstvima je okosnica smještaja u hrvatskom turizmu. Mi danas razgovaramo o oko 700 tisuća kreveta koji se u njemu nalaze, što je golema brojka naspram 1,1 milijuna kreveta ukupno. Ovakav smještaj je dominantan. Taj segment turizma je zadnjih godina porastao na krilima goleme potražnje za Hrvatskom kao hit destinacijom. Smatramo da u ovako brzom rastu nedostaje profesionalizacija i povećana kvaliteta usluge. Kanali prodaje smještaja usmjeravaju potražnju gostiju prema našoj destinaciji koja se, s druge strane, sama mora potruditi kako bi gostu bila zanimljiva. To rade i naše putničke agencije koje žele privući goste u Hrvatsku. Velike platforme preko kojih se prodaje naš smještaj ne bave se pretjerano privlačenjem gostiju u Hrvatsku, koja je njima zrnce prašine na velikom turističkom stolu. No što ćemo kad potražnja malo padne? Tada će biti jako važno da znamo kako doći do potencijalnog gosta. Mali iznajmljivači sami to ne mogu raditi. Tu mi dolazimo do izražaja. Uniline može takve objekte plasirati na tržište kroz svoju mrežu sug-agenata i u konkretne niše.

- Spekulira se da Uniline ulazi u novu nišu - davanje kompletnog servisa iznajmljivačima. Je li to istina?

- Želimo iznajmljivaču osigurati konkretnu uslugu. Možemo stvari postaviti ovako: postoje vlasnici kuća za iznajmljivanje koji se ne žele baviti rezervacijama, dočecima gostiju, njihovim odlascima, čišćenjem, održavanjem. Oni hoće na svoju kuću dobiti neku rentu, ostvariti dobit. To je legitimno. Mi želimo uskočiti u taj posao koji intenzivno pripremamo.

- Na koji način?

- Za takve ljude ćemo osigurati uslugu upravljanja njihovom kućom. Sve im odradimo. Da pojednostavim: početkom travnja nam prepuste kuću, krajem rujna im je vratimo. Nama ostaje naknada za sve vrste usluga koje smo im pružili, a njima, kad nas plate, čisti novac od iznajmljivanja.

- Hoćete li zapošljavati nove ljude za ovu vrstu posla koja će vam na tržištu definitivno biti tražena?

- Ne, nećemo zapošljavati nove ljude, već ćemo sve usluge koje već imamo u agenciji odraditi u svojoj kući, a za usluge spremanja i fizičkog održavanja ćemo angažirati partnere. To je naš novi projekt koji spremamo za sljedeću sezonu. Po tom pitanju smo jako ambiciozni. Procijenili smo da postoji ogroman broj kapaciteta, na primjer vila za odmor i apartmana, o kojima se vlasnici ne mogu, ne znaju ili ne žele baviti. Nemaju za to ni vremena, ni volje, ni znanja. Možda žive u Zagrebu, a vilu imaju kraj Žminja, ili žive u Puli, a kuća za odmor im je u Motovunu. Umjesto da se oni muče sa svojom nekretninom i njenom komercijalizacijom, mi to radimo umjesto njih. Uniline im je kompletan servis koji plaćaju, ali su zato potpuno rasterećeni.

- Mora se priznati da vam je ovaj projekt zanimljiv, ali i jako ambiciozan.

- Svjesni smo toga. Treba nam još godina pripreme.

- A kadrovi? Deficit je radne snage u svim zanimanjima vezanim za turističko poslovanje.

- Naravno, dijelit ćemo sudbinu drugih po pitanju kadrova koje će se angažirati za te poslove. Niša postoji, ali neće biti lako. Ako bude trebalo, uvest će se radna snaga potrebna za obavljanje takvih poslova.

- Vaša kompletna usluga će, dakle, biti: punjenje, dočekivanje, pražnjenje, čišćenje, održavanje…

- Tako je. Mnoge ćemo vlasnike nekretnina koji ih iznajmljuju rasteretiti pritiska i osigurati im primjerenu uslugu. Moje je mišljenje da se svatko mora baviti onime što najbolje zna raditi. Uniline puno toga zna o turizmu i to s punim ponosom možemo ponuditi kao uslugu.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of