(Snimila Doria Mohorović)
Na pulske ulice do kraja iduće godine stići će 12 potpuno novih autobusa na električni pogon. Jutros su u gradskoj upravi potpisani ugovori o kupnji šest autobusa proizvođača MAN i šest autobusa IVECO, čime je službeno pokrenut projekt njihove nabave.
Konferenciji su prisustvovali pulski gradonačelnik Peđa Grbin, pročelnik Službe gradonačelnika i Gradskog vijeća Igor Jovin, direktor Pulaprometa d.o.o. Tomislav Josipović, predstavnik Man Importer Hrvatska d.o.o. Zvonimir Gabud te predstavnik Autobus d.o.o. Robert Vrhovski.
Grbin je podsjetio kako je ovog ljeta u Pulu stigao prvi električni autobus, koji je, kaže, bio tek najava onoga što dolazi.
- Meni je izuzetno drago da ono što smo najavili sada i ostvarujemo. Danas potpisujemo ugovore o nabavi 12 autobusa na električni pogon, šest MAN-ovih i šest IVECO-vih. Tijekom sljedeće godine, prema planu isporuke do kraja listopada, vozila će stići u Pulu, nakon čega slijedi kratko vrijeme prilagodbe i probnih vožnji. No sasvim sigurno, za sljedeći advent u Puli imat ćemo 12 potpuno novih autobusa, naglasio je Grbin.
(Snimila Doria Mohorović)
Dodao je kako će novi autobusi biti tiši, ekološki prihvatljiviji i znatno jeftiniji za svakodnevno korištenje.
- Ne samo što ćemo imati 12 potpuno novih autobusa, imat ćemo 12 potpuno novih autobusa koji ne zagađuju naš zrak, koji će se Pulom voziti na struju, koji će proizvoditi puno manje buke, koji će štititi naš okoliš, a nama, škrbnim Istrijanima, ne i manje bitno, koji će biti jeftiniji u svakodnevnom korištenju, jer je pogon na električnu energiju daleko jeftiniji od pogona na naftu i plin kojeg danas koristimo. Tako da ćemo i uz nabavu ovih autobusa i uštediti, istaknuo je Grbin.
Iako je za projekt predviđeno 100-postotno financiranje iz fondova Europske unije, dogovoreno je da će se, ako EU sredstva ipak ne budu odobrena, ulaganje realizirati drugim izvorima.
- Budući da s nadležnim tijelima nismo potpisali odgovarajuće ugovore, na nedavno održanoj skupštini Pulaprometa donijeli smo odluku da ukoliko sredstva ne budu osigurana iz fondova Europske unije, osigurat ćemo ih na drugi način. I na to su pristali članovi trgovačkog društva na skupštini. Zato što smo svjesni da je ova tranzicija, nešto što je za nas dobro. Elektrifikacija je nužna kako bi očuvali naš okoliš, dodao je Grbin.
Prisjetio se i vremena kada su dizelski autobusi ispuštali dizelski dim ispred Arene, što s električnima neće biti slučaj, ocijenivši to vrlo važnim za "grad koji je ovako star i bogat spomenicima kulture".
Podsjetio je i na besplatan prijevoz za umirovljenike te učenike i studente, istaknuvši kako očekuje da će s novim autobusima sve više građana koristiti javni prijevoz.
(Snimila Doria Mohorović)
Dodao je i da kada ovi autobusi dođu, vozni park bit će jedan od najmlađih, ako ne i najmlađi u Hrvatskoj. Najstariji autobus u Puli danas je star šest godina, moglo se čuti.
Direktor Pulaprometa Tomislav Josipović zahvalio se Gradu Puli i svim suvlasnicima Pulaprometa - općinama Fažana, Marčana, Medulin i Ližnjan te Gradu Vodnjanu, istaknuvši da je riječ o važnom trenutku za sve korisnike javnog prijevoza.
- Iako u prometu već imamo jedan električni autobus, ovo je veliki iskorak prema potpunoj elektrifikaciji. Direktive EU jasno nalažu da se od 2035. više neće moći nabavljati autobusi na klasični pogon, što ovaj projekt čini još značajnijim, poručio je Josipović.
Novi autobusi duljine su 12 metara, jednaki većini postojećih u pulskom voznom parku. Razlika je u konfiguraciji vrata, MAN ima troja ulazna vrata, IVECO dvoja, dok se domet razlikuje ovisno o kapacitetu baterija.
- MAN bi trebao prelaziti oko 330 kilometara u ravnim uvjetima, a IVECO oko 398 kilometara, pojasnio je Josipović.
MAN-ovi autobusi, ukupnog kapaciteta 77 putnika, koristit će se uglavnom u gradskom prijevozu, dok će IVECO (65 putnika, više sjedala) biti namijenjen prigradskim linijama poput Fažane, Vodnjana i Medulina.
Procijenjena vrijednost nabave, dodao je, bila je 6.995.000 eura, no konačna vrijednost nakon javnog natječaja iznosi 6.804.200 eura bed PDV-a. Od toga je šest MAN-ovih autobusa ugovoreno za 3.798.000 eura, a šest IVECO-vih za 3.006.200 eura.
Na novinarsko pitanje hoće li autobusi imati dovoljno snage za pulske uspone, Zvonimir Gabud iz MAN-a odgovorio je da "kod električnih autobusa to nije problem."
- Oni imaju okretni moment od nula do sto, što znači da uspone savladavaju lakše od dizelskih, na što je gradonačelnik Grbin rekao da, drugim riječima, "vuče bolje od dizela". Vrhovski se nadovezao rekavši da ovakvi autobusi voze čak i na Sljeme.
Nakon kratkog obraćanja potpisani su ugovori o nabavi, a Josipović je izrazio povjerenje da bi se uskoro trebala održati konferencija na kojoj će biti potvrđeno i europsko financiranje projekta.