"Zrakopula" - 110 godina zrakoplovstva u Puli

Udruga hrvatskih dragovoljaca domovinskog rata gradski ogranak Pula priredila multimedijalnu izložbu o povijesti zrakoplovstva u Puli

| Autor: Mladen Radić


Nakon polaganja vijenaca čime je obilježena 32. godišnjica pogibije četvorice hrvatskih branitelja koji su 1991. godine poginuli prilikom razminiranja pulske Zračne luke, program je nastavljen u Domu hrvatskih branitelja svečanim otvorenjem multimedijalne izložbe »Povijest zrakoplovstva i zrakoplovaca Pule«. Izložbu je pripremila Udruga hrvatskih dragovoljaca domovinskog rata gradski ogranak Pula (Zrakoplovna grupa) u suradnji s Gradom Pula i Domom hrvatskih branitelja.

Izložba je pripremljena povodom obilježavanja 110 godina zrakoplovstva u Puli i obuhvaća period od prvog aviona sagrađenog u Arsenalu 1910. godine pa sve do gašenja 92. Zrakoplovne baze u Puli. Posjetitelji će imati prilike pogledati fotografije, video materijale te različite predmete vezane uz zrakoplove i zrakoplovstvo u Puli.

Izložbu je predstavio Dragutin Prepušt, nekadašnji vojni pilot i aktualni predsjednik pulske podružnice UHDDR-a koji je priliku da izložbu službeno otvore prepustio kolegama pilotima Vojku Gantaru i Željku Jeleniću.

- Počeci zrakoplovstva u Puli bili su vezani za određene ljude, tako se sve nastavilo preko Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva koje se preko noći, u povijesnom smislu, okrenulo na Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Sve su to sudbine ljudi koji su davali nešto od sebe da bi zrakoplovi u Puli bili, i da bi letjeli. Ovdje je bila prva hrvatska lovačka eskadrila, zato što se ovdje javio velik broj pilota koji je izašao iz bivše vojske, a kako Hrvatska ne bi ostala bez njih, general Anton Tus dao je zapovijed da se ovdje formira ta eskadrila. Formirane su baze i zrakoplovna odjeljenja diljem Hrvatske, a MIG-ovi 21 su mogli biti primljeni u roku mjesec dana od izdavanja te zapovijedi. To je nešto s čime se stvarno možemo ponositi, kaže Prepušt. On ističe da je prvi avion koji je s Valturskog polja poletio 1913. godine, napravljen u Arsenalu, odnosno kasnijem Uljaniku.

Prepušt, Gantar i Jelenić kasnije su sudjelovali u razgovoru i prisjećanju na dane kada su branili Hrvatsku i kako je stvoreno hrvatsko ratno zrakoplovstvo, a uz njih, tu su još bili pilot u eskadrili na MIG-ovima Boris Grenko, tehničar na zrakoplovima Kristijan Siladić i povjesničar Matija Prepušt, koji je uredio izložbu.

Oni su odgovarali na pitanja iz publike u kavani Mozart DHB-a, pa su se Grenko i Jelenić prisjetili kada je kompletno područje Zračne luke bilo minirano, zbog čega je četvero njihovih kolega poginulo. Grenko je tada imao 32 godine i smatrao je da je toliko dobar pilot da ga nitko ne može srušiti. Komentirali su i sadašnju situaciju s vojnim zrakoplovstvom u Hrvatskoj pa je Grenko pozitivnim ocijenio kupnju Raffalea jer su avioni u kojima su do sada vojni piloti letjeli, totalno prevaziđeni.

- Vidite što se događa u svijetu. Ako nemamo suvremeno dobro naoružanje, nećemo se dobro provesti, kaže Grenko. Kako je rečeno u razgovoru, Slovenija plaća Italiji da štiti njen zračni prostor, no to nije dobra ideja. Uz to, važno je i da protuzračna obrana bude jaka kako bi skinula raketu još prije nego ona udari u tlo. Matija Prepušt pak podsjetio je na veliku i još uvijek daleku želju mnogih povjesničara da Pula dobije jedan pravi vojno-povijesni muzej.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter