SAMOSTALAN NASTUP

U pulskoj Galeriji Makina otvorena izložba "Desire Paths" fotografkinje Lare Varat

| Autor: Mladen Radić
(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)

(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)


U Galeriji Makina preksinoć je otvorena izložba "Desire Paths" mlade zagrebačke fotografkinje Lare Varat.

Varat trenutno studira u Nizozemskoj i ovo joj je prva samostalna izložba, a pulska udruga Proces ju je kontaktirala u vezi organizacije ovog događaja sa serijom fotografija koju je priznao Futures Photography, međunarodna organizacija za fotografiju. Otvarajući izložbu Varatse zahvalila članovima udruge Proces koja izložbu organizira, što su bili jako susretljivi tako da je organizacija izložbe prošla u najboljem redu.

Queer i rodni identitet

Ovu seriju čiji se naziv prevodi kao "Putevi požude", ali i "Putevi želja" Varat je napravila za vrijeme studiranja na Akademiji dramskih umjetnosti kao jedan od zadataka, ali budući da je cijelo vrijeme kroz studiranje govorila o queer i rodnom identitetu, ova serija je također tematski uklopljena u queer identitet.

- Konkretno govorim o cruising zonama o Zagrebu i o nekom prostoru koji je od strane queer ljudi organiziran na način da se njihova, odnosno naša tijela mogu osloboditi. O tome govori izložba i nadam se da ste nešto od toga osjećaja oslobođenja uspjeli vidjeti ili osjetiti, kazala je ova mlada umjetnica otvarajući izložbu, za koju je voditelj Makine Hassan Abdelghani rekao da je "ovo njena prva izložba, ali ne i zadnja". Uz autoricu i Abdleghanija izložbu je u ime udruge Proces otvorio Jan Franjul.

(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)

No, što je taj cruising koji Varat spominje? Radi se o riječi koja opisuje čin pronalaženja partnera u javnom prostoru i vezana je uz queer kulturu, objasnila je autorica izložbe. Budući da queer, odnosno gay osobe nisu imale mogućnost jednostavno pronalaziti seksualne i romantične partnere i partnerice u javnom prostoru, cruising se javio kao pojam koji opisuje taj čin.

- Obično je cruising vezan uz određene prostore. Queer ljudi su znali koji je prostor za to, pričalo se o njima, negdje se čulo da postoji prostor gdje možeš pronaći partnera ili partnericu, a isto tako je taj pojam vezan uz neke odjevne predmete, dodatke s kojima si mogao obilježiti da si pripadnik ili pripadnica queer zajednice odnosno te orijentacije. Kako bi se zaštitili od heteronormativnih, patrijarhalnih normi, odnosno ono što te norme nose, a to je represija, neprihavaćanje, diskriminacija, zlostavljanje... U današnje vrijeme taj cruising koji je bi vezan uz određene prostore se nekako sve više preselio u digitalni svijet kroz dating aplikacije, stranice za pronalaženje partnera, tako da je sve manje tih prostora, ali ipak postoje i odlučila sam istražiti jedan od tih prostora u Zagrebu i povezati ih s ljudima, dečkima zato jer je cruising uglavnom povezan uz muške, objašnjava Varat.

Cruising zone

Taj prostor u kojem se događa to pronalaženje je neki prostor oslobođenja, ali isto tako i nekog adrenalina koji nosi strah jer autorica ciklusa predstavljenog u Makini podsjeća da queer osobe i dalje nisu prihvaćene. Osim toga, ti prostori su u Zagrebu javna tajna.

- Ponekad se dogodi da ljudi budu teško ozlijeđeni jer netko za njih sazna ili netko nekog od njih vidi, kaže Varat koja je sigurna da se dogodilo i to da su napadnuti neki koji su se našli na tom prostoru iako nisu bili gayevi. Ljudi tamo šeću pse i neki ne znaju da je to cruising zona. Podsjetila je da su prije nekoliko godina dvojica zapalila jednog dečka u Maksimirskoj šumi jer su mislili da je gay.

(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)

Ovi prostori koje je Varat snimala nisu na Maksimiru, ali takvi incidenti se događaju jer ti prostori, napominje Varat, nisu sto posto sigurni od diskriminacije. Kada queer osobe ulaze u taj prostor, osjećaju da tu mogu naći ono što traže i zbog toga se osjećaju sigurno, ali se istovremeno osjećaju i ugroženo i nesigurno jer im nije omogućena stopostotna sloboda prihvaćanja.

Pored tih fotografiranih staza nalaze se portreti razgolićenih muškaraca čime je Varat htjela prikazati slobodu tijela, u smislu da te osobe konzumiraju svoju želju (desire), što se po njenom miišljenju bolje prikazuje bez odjeće, a ona je pokušala doći do toga da njihova tijela baš tako kako su fotografirana izgledaju u nekakvoj ekspresiji požude, u čemu je uspjela, što je vidjela i po njihovim pozitivnim reakcijama.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter