(Snimio Zvonimir Guzić / Glas Istre)
Josip Jože Ferenčić te 1924. godine, nije ni slutio da će njegov poslovni eksperiment sa bezalkoholnim pićem kojeg je smiješao od nekih osnovnih namirnica poput vode, šećera, par citrusa i još ponekog dodataka, u tada samo njemu poznatim omjerima, nakon sto godina biti povod velikog okupljanja i fešte na pazinskom Trgu slobode.
U slavlju povodom sto godina proizvodnje Pašarete, sudjelovala je mnogobrojna obitelj Ferenčić koja seže već do pete generacije od osnivača, prapradjeda Jože. Tri Josipova unuka Franko, Renato i Feručo su trenutni vlasnici tvrtke, dok su u posao uključeni i nasljednici, Renatov sin Luka i Feručov sin Leon, tako da ovih sto godina djeluje kao neko prolazno vrijeme za buduće generacije Ferenčića.
Još je sunce bilo visoko kad su prvi paketi Pašarete počeli stizati u središte Pazina i popunjavati frižidere na centralnom šanku. Rođendansko slavlje pjesmom je otvorio trio Iva Gortan, Mateo Pilat i Robert Meister dok se prostor trga lagano počeo crveniti u bojama slavljeničkog pića jer su posjetitelji u znak velike obljetnice, oblačenjem crvenih majica, obitelji Ferenčić željeli čestitati stogodišnji jubilej.
Sve je bilo u znaku bezalkoholnog pića obitelji Ferenčić i jedinstvenog okusa koji se mogao probati i u obližnoj slastičarnici u vidu posebnog Pašareta sladoleda.
- Pašareta okus smo uveli prije tri tjedna više iz znatiželje da vidimo kako će ljudi reagirati na novu ponudu. Mora se priznati da je super prihvaćen naročito kod djece koja ga najviše traže. Po svemu sudeći ostat će nam i dalje u ponudi, posebno nakon današnje rekordne prodaje, rekla je djelatnica, dok je red kupaca nestrpljivo čekao svoju poslasticu.
I drugi su prepoznali popularnost Pašareta napitka pa su ga vješto ukomponirali u svoju ponudu. Destilerija Krulčić iz Lindara pored Pazina je na štandu među mnogim svojim koktelima nudila i "Sour rosso".
- To je jedini koktel koji sadrži Pašaretu u sebi, a kojoj smo još dodali teranino i naš liker od gloga "Crni trn", u njemu je i sok limete kao osvježavajući dodatak. Dosta je tražen i ljudi ga vole, rekla su braća blizanci Marko i Luka Krulčić koji su također dio stogodišnje tradicije u svojoj obiteljskoj destileriji.
Mnogi posjetitelji slavljeničke fešte prilazili su braći Ferenčić i čestitali im na respektabilnom poslovnom jubileju, reklo bi se jedinstvenom u Hrvatskoj.
- Prije nekoliko godina sam dobio informaciju da smo jedina tvrtka u Hrvatskoj sa toliko godina neprekidnog rada u kojem je od početka vlasnik iz iste obitelji. Nadamo se da će se tradicija i posao nastaviti dalje i sa budućim generacijama, rekao je srednji brat Renato Ferenčić najavljujući dodatne investicije i proširenje posla sljedeće godine, ali sve u sklopu njihovih mogućnosti.
- Da smo išli u megalomanske projekte, davno bi propali, rekao je najstariji brat Franko.
Danas je gotovo nezamisliv poslovni uspjeh bez marketinga. Specifičnost, a samim tim i kontradikcija, ekonomske računice je u tome što Ferenčići za svoj uspjeh nisu nikad u stogodišnjoj povijesti platili ni jednu reklamu.
- Činjenica je da su samo članovi obitelji zaposlenici tvrtke i da su nam proizvodni kapaciteti ograničeni. Potražnja je tolika da smo na rubu stizanja isporuke trenutno traženih količina. Plaćanjem reklame tjerali bi sami sebe na još veći angažman i iskorištavanje, što nema smisla, rekao je Renato, na što je uz smješak najmlađi brat Feručo dodao da je njima u ovom trenutku potrebna antireklama.
Osim istarskog područja i nekoliko većih centara u Rijeci, Pašarete nema drugdje u ponudi. Širenje na veće tržište za sada nije moguće premda upiti za novim isporukama dolaze sa svih strana, pa čak i preko granice. Zanimalo nas je jesu li se braća nekad susrela sa nemoralnom ponudom da prodaju brend i djedov recept.
- Bilo je jako ozbiljnih i dobrih ponuda na stolu. Postoje faze u životu kad se čovjek zasiti svega i najrađe bi sve pustio, ali onda uvijek netko od braće podsjeti na tradiciju i sam početak pa kaže kako bi se nono okretao u grobu da se mi svega odreknemo. Tako da smo i dalje tu, "plivamo" i ne damo se, rekao je Renato.
Priliku za upoznati djeda koji je umro 1958. godine, jedini je imao najstariji brat Franko koji se sjeća svog prvog zadatka na poslu.
- Ja sam imao nepune dvije godine kad je nono umro, a što se tiče posla još kao djeca sa 4-5 godina počeli bi lijepiti etikete na boce, koje su se u to vrijeme prale ručno, pravili su se i čepovi, tako da je sve to bio naš početak rada koji u nešto modernijem obliku traje i danas, rekao je Franko koji ističe obiteljsku komponentu kao ključ uspjeha u poslu. Osim tri brata u tvrtki je zaposlena i supruga jednog od njih te dva već spomenuta sina, što čini čvrstu obiteljsku kariku u lancu dugogodišnjeg uspjeha.
Braća kažu kako je djed u startu krenuo sa više proizvoda, ali jedino se Pašareta održala sve do današnjih dana jer je postala svojevrstan brend za koji ne postoji zamjena na tržištu. Ferenčići u svojoj ponudi imaju tonik, oranžadu i limunadu, ali za te artikle postoje zamjenski proizvodi i ne prodaju se ni približno kao Pašareta koja je jedinstvena. Dnevna proizvodnja je na nešto više od dvije tisuće malih 0,25 l bočica dok onih od 1,5 l proizvedu 1.300 dnevno.
Posebnim priopćenjem kojeg je prije nastupa Gustafa pročitala pjevačica Iva Gortan, Ferenčići su se zahvalili svim prisutnim posjetiteljima rođendanskog slavlja, svima onima koji konzumiraju njihov proizvod jer bez njih ne bi bilo ni njihovog uspjeha, te Gradu Pazinu i gradonačelnici Suzani Jašić u pomoći pri organizaciji stogodišnje proslave. Između dva glazbena nastupa kroz desetak slajdova, na velikom ekranu iza bine, prikazana je povijest obiteljskog uspjeha sa Pašaretom.
- Nakon povratka sa služenja austrijskoj vojski u Karpatima 1922. godine Josip Ferenčić se zaposlio kod strica Liberata u gostioni. 1924. godine za suprugom Anđelinom pokreće vlastiti obiteljski posao proizvodnje pića među kojima je i Pašerata. Za uspješan rad i urednu proizvodnju tvornica je 1931. godine nagrađena Zlatnom medaljom u Firenci. Uspješno je prebrođen i Drugi svjetski rat kad se umjesto šećera, kojeg je nedostajalo, koristio med kao zaslađivač. Od troje djece Alda, Josipa i Rite, Josip - Pepi nakon njegove smrti 1958. godine nastavlja obiteljski posao i sa suprugom Milkom vodi ga sljedećih 40 godina. Njegovi sinovi Franko, Renato i Feručo preuzimaju proizvodnju 1999. godine i dan danas uspješno vode obiteljsko poduzeće sto godina nakon njegova osnutka, sukus je prepričane povijesti obitelji Ferenčić i Pašarete.
Koncertom Gustafa, koji se poput Pašarete, smatraju izvornim istarskim brendom završena je stoljetna priča o uspjehu malog čovjeka i očuvanoj dugogodišnjoj tradiciji zahvaljujući obiteljskom jedinstvu, ali i otvorena nova - za narednih stotinu.