direktor tz-a istarske županije

Denis Ivošević: Višak noćenja ostvarit ćemo u predsezoni i posezoni, to je u skladu s našim Master planom

| Autor: Doria Mohorović
(Arhiva Glasa Istre)

(Arhiva Glasa Istre)


Turistička sezona u Istri privodi se kraju, a sve su glasniji komentari o osjetnom padu potražnje u restoranima te za kućama za odmor. I dok su trgovački centri, prometnice i parkirališta prepuni vozila sa stranim registracijskim oznakama, vlasnici smještajnih objekata i ugostitelji primjećuju evidentno smanjenje broja gostiju.

Što nas čeka u posezoni, kako je protekla glavna sezona i što možemo očekivati u nadolazećim mjesecima, a osobito u posezoni, razgovarali smo s Denisom Ivoševićem, direktorom Turističke zajednice Istarske županije. Unatoč pesimizmu koji se osjeća među dijelom pružatelja turističkih usluga, Ivošević je zadovoljan rezultatima ove sezone koji su, saznajemo, jednaki ili bolji nego lani.

Prema Ivoševiću, očekuje se da će rezultati turističkih dolazaka i noćenja u kolovozu dodatno rasti zbog nadolazećih prijava. U mjesecu kojeg smo upravo pozdravili zabilježeno je 1.210.000 dolazaka, što predstavlja povećanje od 5 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Broj noćenja, pak, iznosio 8.750.000 (indeks 100), što je ostalo na prošlogodišnjoj razini. Na vrhuncu sezone, između 25. i 29. kolovoza, Istra je bilježila prisustvo 250.000 gostiju dnevno, dok se taj broj smanjio na 220.000 u posljednjim danima mjeseca. Ivošević ističe da su s takvim rezultatima poprilično zadovoljni.

Rovinj i dalje turistički šampion Istre

Rovinj je ponovno potvrdio status najposjećenije destinacije u Istri s 3,4 milijuna noćenja, dok su Poreč i Umag zauzeli drugo i treće mjesto s 2,8 odnosno 2,6 milijuna noćenja. U Medulinu je zabilježeno 2,47 milijuna noćenja, dok je Pula na petom mjestu s 1,9 milijuna, a zatim Funtana s 1,75 milijuna.

Novigrad ima značajan indeks, zauzima deveto mjesto s 1.150.000 noćenja. Kada se pogledaju kumulativni podaci od 1. siječnja do 31. kolovoza, Istra je ostvarila 4.150.000 dolazaka i 25 milijuna noćenja. Ivošević također komentira smještajnu strukturu, napominjući da su hoteli zabilježili poboljšanje od 2 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

- Hoteli su ostvarili 6,3 milijuna noćenja, kampovi 9,5 milijuna, dok je privatni smještaj dostigao 7,7 milijuna noćenja.Međutim, hoteli su to realizirali s 50 tisuća kreveta, a privatni smještaj s 270 tisuća kreveta. S time da moramo reći da je od lani do ove godine još ubačeno na tržište oko 12.000 kreveta. Svake godine stavljamo na tržište između 10.000 i 15.000 kreveta, tako da se s tim novim krevetima malo kompenzira, ali u principu privatni smještaj nazaduje.

Srpanj, koji je tradicionalno jedan od najjačih mjeseci za turizam u Istri, ove je godine u Istri zadržao rezultate iz prethodne godine.

- Lani, a tako će vjerojatno biti i ove godine, višak noćenja je ostvaren u zimskim mjesecima. A sedmi i osmi mjesec lani nije imao povećanja, kao što nema ni ove godine. Na indeksu je 100. Tako da pretpostavljam da će i ove godine, ako bude viška noćenja, to biti u zimskim mjesecima, predsezoni i posezoni.

To je u skladu s našim Master planom razvoja turizma Istre, da se u predsezoni, posezoni i zimskim mjesecima realizira višak, kaže Ivošević potvrđujući da se ide u tom smjeru da se Istra profilira kao destinacija cjelogodišnjeg turizma. Već sada Istra ima poslovanje vrlo dobro tijekom osam mjeseci u godini.

Njemačko tržište standardno ključni faktor

Dosta se u medijima ovog ljeta pisalo i da je njemačko emitivno tržište ove sezone podbacilo, no Ivošević objašnjava zbog čega to nije točno.

- Nijemci su u 2019. godini realizirali 6,2 milijuna noćenja. I tada je njihov udio bio 28 posto. U 2023. je broj noćenja bio 7 milijuna i 500 i njihov udio je bio na 33 posto. A u 2024. imamo 7,1 milijun noćenja i udio 31,10 posto, objašnjava Ivošević te naglašava da se Istra tijekom pandemije COVID-19 isticala kao najbolje organizirana destinacija na Mediteranu, što je doprinijelo većem broju njemačkih turista.

- Recimo u 2022. udio njemačkih gostiju bio je 38 posto. A onda, u 2023. a pogotovo u 2024. godini smo se vratili u normalnu tržišnu utakmicu. Dakle, sve destinacije su se vratile s "jednakim pravima i obvezama", plus u 2021. i 2022. daleka putovanja su još bila desetkovana što znači da kada gledamo ovaj rezultat od 7,1 milijuna noćenja u 2024. u odnosu na 6,2 milijuna noćenja u 2019.. Tako da nije riječ o problematičnom njemačkom tržištu, nego su se jednostavno sve destinacije vratile u jednako pravnu tržišnu utakmicu.

Uz nogometno prvenstvo, politička, gospodarska i financijska situacija u Njemačkoj je izazovna, a znamo da su njemački gosti vrlo oprezni gosti, ali i dalje bilježimo 14 posto bolje rezultate nego u rekordne 2019. godine, kaže Ivošević. Osim njemačkog, značajan rast bilježe i druga tržišta poput Poljske i Mađarske.

Gostiju iz Poljske je za 17 posto više noćenja u odnosu na lani, a što je 38 posto bolje u odnosu na 2019. Mađara je više za 11 posto u odnosu na lani, ali je to u odnosu na 2019. godinu 23 posto bolje. Francuza je u odnosu na 2023. 9 posto više dok je Hrvata 1 posto više nego prošle godine, kaže Ivošević.

Vrtoglave cijene

Jedna od "vrućih" tema ove sezone bila je visoka cijena usluga u Istri. Posebno se to odnosi na povećanje cijena u restoranima i trgovinama, ali nije ni smještaj iznimka. Iako se često povlači pitanje je li opravdano da Hrvatska, odnosno Istra, bude skuplja od destinacija poput Grčke, Španjolske ili Italije, Ivošević smatra da cijena nije ključni faktor za goste koji dobivaju vrhunsku uslugu.

- Ono što je karakteristično za Istru je činjenica da se najkvalitetniji objekti, hoteli, kampovi, kuće za odmor, a možemo nadodati i restorane i barove, najprije pune i imaju najbolju popunjenost. I cijena tu ne igra ulogu jer gost za cijenu koju plati dobije očekivano kvalitetnu uslugu pa i dodatne sadržaje. Kada gledamo ugostiteljstvo, nije u redu kada restorani s prosječnom ponudom, kvalitetom i raznovrsnosti namirnica te načina kako ih spremaju, nastupaju s cijenama kao oni najbolji.

U tom segmentu gosti nisu zadovoljni jer za cijenu nisu dobili ono što su platili. Međutim, cijena je uvijek pitanje ponude i potražnje, tako da će to tržište vrlo brzo dovesti u svoju neku ravnotežu. Gosti koji dolaze u Istru, oni iste godine, borave i u Toskani, Venetu, Trentinu-Alto Adigeu ili u Provansi. I takvi gosti vrlo dobro poznaju raspon cijena, što mogu dobiti u 5 zvjezdica, što u 4, što u 3 i koliko to košta tamo i ovdje. Prema tome, vrlo je lako napraviti tu usporedbu.

Poruka je da svi oni koji ulože trud i kvalitetu i doživljaj u cijenu, bez obzira koliko ona iznosi, gosti će biti izuzetno zadovoljni i to će platiti. Međutim, tamo gdje ne dobiju ni kvalitetu ni doživljaj jasno da s time nisu zadovoljni. Prema tome, smjer Istre se vidi i prema prihvaćanju cijena. Svi oni koji idu prema kvaliteti, prema dodatnim uslugama, prema sadržaju, uspiju bez problema postići visoke cijene. Dakle, i iznad prosjeka, a ostali ne, kaže Ivošević.

Posezona donosi sportske i gourmet događaje

Dok se glavni dio sezone bliži kraju, posezona u Istri tek počinje.

- Primarni motiv dolaska tijekom špice sezone su sunce i more, ali cijeli rujan je produženi kolovoz, objašnjava Ivošević. Posezona, prema njegovim riječima, nudi brojne sportske i gourmet događaje koji privlače goste.

I u 2022. i 2023. godini sav višak noćenja realiziran je upravo u predsezoni, posezoni i u zimskim mjesecima. U zimskim je mjesecima je gotovo više od 50 posto od svih noćenja vezano uz sportske aktivnosti. Bez obzira radi li se o natjecanjima, prvenstvima ili jednostavno o pripremama rekreativnih sportskih društava te onih profesionalnih najviše razine.

Odabir padne na Istru zahvaljujući ulaganju u infrastrukturu te prilagodbu hotela, kao što je primjerice sportska prehrani te svi drugi sadržaji kao što su dvorane, teretane, pa maseri, dakle sve one popratne usluga koje sportske ekipe traže.

Također, predsezona i posezona poznate su po bogatoj gourmet ponudi.

- Istra nudi jedinstvene gourmet doživljaje, od vina, ulja, tartufa, pa sve do meda, sira i pršuta, koji su nerijetko interpretirani kroz agroturizam, konobe i restorane, naglašava Ivošević. Uz sve to, outdoor sportovi, biciklizam, pješačenje i kulturna baština Istre dodatno obogaćuju turističku ponudu, čineći Istru atraktivnom destinacijom i izvan glavne turističke sezone.

- Kako raste razvoj proizvoda, a govorimo o vinu, o ulju, o restoranima, o raznim sportskim eventima, prije svega bicikliranju ili o maratonima, tako raste njihova promocija i jasno da je onda sve više evenata u predsezoni i posezoni, koji su upravo motiv dolaska, zato jer Istra pruža ne samo dobre klimatske uvjete, nego infrastrukturu koja je ključna za razvoj bilo kakvih evenata, od rekreativne pa do profesionalne razine, napominje.

Na kraju, Ivošević naglašava da sportska događanja poput Ironmana u Poreču, Istra 300 i drugih utrka u rujnu i listopadu predstavljaju značajan motiv za dolazak turista i ključni su za ostvarivanje noćenja u posezoni. Ovi događaji, zajedno s razvojem gourmet ponude i outdoor sportova, doprinose stalnom rastu i promociji Istre kao cjelogodišnje turističke destinacije.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter