STEFAN MILENKOVIĆ

Jedan od najboljih svjetskih violinista večeras će nastupiti na humanitarnom koncertu u Istarskom narodnom kazalištu u Puli

| Autor: Vanesa Begić
Stefan Milenković (Foto: www.stefanmilenkovic.com)

Stefan Milenković (Foto: www.stefanmilenkovic.com)


Jedan od najboljih svjetskih violinista, Stefan Milenković, udružio je snage s Istarskim narodnim kazalištem - Gradskim kazalištem Pula i Lions klubom Pula, koji ove godine obilježava tridesetu godišnjicu djelovanja. Nakon pet godina izbivanja, Milenković se vraća u Pulu kako bi svojim virtuoznim nastupom donio ne samo vrhunski glazbeni doživljaj, već i iskazao svoju predanost humanitarnim ciljevima.

Posebna veza s Istrom

Njegov violinski recital uz klavirsku pratnju Natalije Mladenović održat će se večeras u 20 sati u obnovljenoj velikoj kazališnoj dvorani "Pietro Ciscutti" u okviru ciklusa koncerata "Samo najbolje". Publika koja će prisustvovati ovom događaju ne samo da će uživati u izvanrednoj glazbenoj izvedbi, već će i sudjelovati u plemenitoj akciji. Četvrtina prihoda od ulaznica bit će donirana Klubu žena GEA Pula, organizaciji koja se zalaže za podršku ženama oboljelim od raka dojke.

Koncert će trajati 75 minuta, a nakon izvedbe publika će imati priliku sudjelovati u razgovoru s umjetnicima. Ovaj događaj, dio je programa djelovanja Lions kluba Pula za Klub žena GEA Pula, a podržan je od Arena Hospitality Groupa i HDS ZAMP.

Stefan Milenković, dobitnik nagrada Umjetnik stoljeća i Najhumanija osoba u Srbiji, violinist je kojeg je New York Times nazvao "istinskim virtuozom". Svojim nastupima u prestižnim dvoranama kao što su Carnegie Hall, Kennedy Center, Cadogan Hall, Suntori Hall i La Fenice, te suradnjama s uglednim orkestrima poput Berlinskog simfonijskog orkestra, NDR Hannover i Simfonijskog orkestra države Utah, Milenković je postao simbol vrhunske glazbene izvrsnosti.

Miljenik publike diljem svijeta, Milenković je svirao za istaknute ličnosti poput predsjednika Ronalda Reagana i Mihaila Gorbačova, te Pape Ivana Pavla II. Svojim humanitarnim radom, uključujući gala koncerte pod pokroviteljstvom UNESCO-a, stekao je status umjetnika s iznimnom društvenom sviješću.

Natalija Mladenović, renomirana pijanistica iz Srbije, svojim dugogodišnjim radom i nastupima stekla je reputaciju vrhunske klavirske suradnice i inspirativne solistice. Rođena u Rusiji, Mladenović je svoje obrazovanje stekla na najprestižnijim muzičkim institucijama u Moskvi, a karijeru nastavila u Srbiji gdje je surađivala s istaknutim muzičarima i dirigentima. Trenutno djeluje kao izvanredni profesor za predmet korepeticija na Fakultetu muzičke umjetnosti u Beogradu.

Posebna je Vaša veza s Istrom. Osim što ste tu provodili puno vremena tijekom djetinjstva, djed je bio iz Rovinja, učestalo ste ovdje i nastupali. Zadnji put prije dvije godine u Eufrazijani, a prije toga 2019. za obljetnicu pulske glazbene škole...

- Naravno, moja veza s Istrom traje od kada znam za sebe, djed je bio iz Rovinja, često smo odlazili tamo, to je uživanje, dio života u osobnoj i koncertnoj povijesti, zadnji put nastupio sam prije dvije godine u Eufrazijani, prije toga prije pet godina u INK-u. Ove godine za ovaj koncert pripremam poznata i neka široj javnosti manje poznata djela, puno je tu energije.

Što pripremate za večeras?

- Koncert otvara skladbom "Suite in the Old Style" Christiana Sindinga, norveškog skladatelja poznatog po svom liričnom i romantičnom stilu, a koja se sastoji od tri stavka – "Presto", "Adagio" i "Tempo Giusto". Slijedi klasika u pravom smislu riječi, čuvena Beethovenova ''Treća sonata za violinu i klavir'', napisana 1798. godine, koja se također sastoji od tri stavka – "Allegro con spirito", "Adagio con molta espressione" i "Rondo: Allegro molto". Koncert se nastavlja Henrykom Wieniawskim, poljskim violinistom i "Varijacijama na originalnu temu" koje demonstriraju njegovu sposobnost da stvori kompleksne, ali melodiozne varijacije na jednostavnu temu, ističući briljantnost i virtuoznost violine kroz raznolike tehničke izazove. Estonski skladatelj Arvo Pärt poznat po svojoj minimalističkoj i meditativnoj glazbi, komponirao je "Ogledalo u ogledalu". Vrhunac je djelo "Tzigane" francuskog skladatelja Mauricea Ravela.

Učestalo sudjelujete i na humanitarnim koncertima.

- Bilo koji humanitarni povod smatram kao izuzetnu priliku, spojiti sve ono što nas definira, dijeljenje te energije s publikom, kada svi uživamo u tome i netko treći ima direktnu korist, to je najljepši način da svi zajedno napravimo nešto dobro.

Počeli ste nastupati jako rano, a i dalje imate tu energiju, strast za nastupe, posebno se pripremate za svaki koncert.

- Da, vrlo rano sam počeo, već 40 godina, od kada sam krenuo kao osmogodišnjak, to je bio početak te rane karijere, ta energija, entuzijazam, to je nešto što morate imati, tu strast, ljubav prema muzici i neki afinitet prema konceptu da se učini svijet boljim, to me motivira, ne samo u solističkom radu, nego i u radu sa studentima. Priprema je neophodna, mora biti profesionalna, cijeli taj put karijere je nešto što se mijenja, kao i način na koji shvaćamo sebe. To nije samo utisak i ljubav prema glazbi, to je ogledalo našeg života, ta glazba i jako se dobro vidi u kakvom smo stanju, gdje bismo željeli ići i sve se to vidi kroz prizmu violine, ta strast nije nikada jenjavala.

Violina kao životni partner

Svirate na violini Giovannija Battiste Guadagninija iz 1783. godine.

- Značajna je to violina u povijesti, imati takav instrument je zaista životni partner, to je odgovornost, smatram se kao svojevrsni privremeni povijesni čuvar toga instrumenta, dugo godina je postojao taj instrument prije mene, imam odgovornost i dužnost da ga čuvam, jer takav instrument to zaslužuje.

Jednom se izjavili da se pripremate ne za svaki pojedini koncert, nego za cijele blokove koncerata, koji su zakazani i godinu dana unaprijed. Kako se odvijaju pripreme?

- To nije nikada individualni koncert, stvari se uvijek nadovezuju, imate razne programe, u Beogradu jedan program, u Puli drugi, u Zadru treći, pa onda u Americi četvrti program, treba se pripremati zajedničkim intenzitetima, nemoguće je pripremati samo jednu stvar.

Kako birate korepetitore, suradnje s drugim glazbenicima?

- Sve zavisi, ideja o nekoj suradnji mora probuditi znatiželju, kada se radi o suradnicima/korepetitorima, to je feeling, profesionalnost, neka kemija i sličan pogled na glazbu, slična energija na sceni, to je vrlo bitno, kada kliknete, ostanete s njima dugo, i cijeli život.

Iako je to za glazbenika nezahvalno pitanje, koje Vam je omiljeno stilsko razdoblje i skladatelj?

- Imate pravo - teško je to pitanje, kao da pitate koja mi je omiljena kuhinja, zavisi za što, sigurno da u romantizmu ima puno onoga što oslikava moj karakter, u energetskom smislu, jako volim barok, ako bih morao birati, izabrao bih barok, to je najbaršunastiji, kreativniji, nevjerojatno bogat stil, niti jedan drugi stil nije bio slobodan kao barok, svaki stil toliko donosi majstora i djela, nemoguće je izabrati.

Od Piazzolle do Mercuryja

Svirali ste i za Papu Ivana Pavla II., za brojne predsjednike, od Reagana do Gorbačova, a i u potpunom mraku za slijepe. Postoji li neka epizoda sa svih tih koncerata koja Vas je posebno obilježila?

- Svaki koncert vas obilježi, ostane negdje, neki više od drugih. Nastupati za poznate ljude ostane zazvijek u sjećanju, kao klinac nisam u geopolitičkom smislu shvaćao koliko su ti ljudi važni, a nekada su i neki intimniji koncerti važniji, ta neka komunikacija s publikom. Velika je čast bila svirati za predsjednike, za Papu ili pak za slijepe. Dajem uvijek maksimum da podijelim sve.

Kakvo će biti Vaše ljeto?

- Ljeto će biti vrlo zauzeto, nakon koncerta u Puli, slijedi Carmina Burana projekt, Zadar, Split, bit će ovdje i drugi kompozitori kao uvod, od Piazzolle do Freddyja Mercuryja, neka nova verzija. Nakon toga Teksas onda ima nekoliko koncerta, Srbija, Grado, Krk, Hvar, rad s mladim umjetnicima, evo kakvo je moje ljeto...

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter