NAJNOVIJE


IZLOŽBA AKADEMSKOG KIPARA

HRVOJE URUMOVIĆ U MMC GALERIJI GRADA UMAGA Figurativna priča u priči


Gotovo je pravi je vodvilj izveo likovni kritičar Berislav Valušek prilikom nedavnog otvorenja izložbe akademskog kipara Hrvoja Urumovića u MMC galeriji Grada Umaga. Kao i u naslovu izložbe "Zaigrane priče s mora" kroz koje na sarkstičan i bezobziran način umjetnik progovara o društvenoj situaciji, Valušek je u jednom trenu i sam postao eksponat - ljudsko tijelo, ali u pokretu, usmjeren na komunikaciju s publikom, kiparom, poistovjećujući se sa skulpturom "Čovjeka koji je previše znao".

Izložbeno more za individualni izraz

- Ovo sam inače ja, ali večeras nisam jer sam došao u japankama, našalio se Valušek dok se približavao zavaljenoj bosonogoj skulpturi čovjeka u fotelji. Unatoč duhovitoj dosjetki u nastavku je Urumovića okarkterizirao kao teškog autora, figurativca što je danas rijetkost, naročito u kiparstvu.

- U ovoj figuraciji ima puno priče u priči koju sam odgonetavao i naposljetku interperetirao na svoj način, kako je zapisano u predgovoru izložbenog kataloga, no volio bih od autora čuti odgovor na konkretno pitanje, čemu te ovčje glave s oznakama na ušima koje izranjaju iz zida podsjećajući na radove talijanskog umjetnika Maurizija Catalana čiji konji cijelim tijelom izviruju iz zida, konstatirao je Valušek obraćajući se kiparu.

Urumović je naglasio da je medij likovnih autora arteficijalan te komuniciraju s publikom kroz svoja djela, skulpture i slike, a kunst historičari daju tomu glas. Za ovčje glave ispričao je doživljaj sa šetnje oko šibenske katedrale s koje su ga na začelju objekta promatrale kamene glave poznatih Šibenčana, djela Jurja Dalmatinca. Prostrujala mu je glavom asocijacija na emisiju "Lica nacije" Branimira Bilića, ali umjesto izmanipuliranih građana Hrvatske zamijenio ih je glavama ovaca od kojih se i sam osjetio pripadnikom jedne od njih u velikom toru spremne za političko i financijsko striženje svake vrste od strane vladajućih. Na podu galerije, figure kupača prividno uronjene u vodu, također su djelomično izranjale iz mora i poput nedostajućih tijela ovaca naslućivala se cjelina jer promatrača, upravo ono što nedostaje, upućuje na cjelinu. Onim čega nema svojim kognitivnim i iskustvenim sposobnostima detektiramo sveukupnost. Urumović je tako u cijelom nizu restriktivnih pravila i ograničenja pronašao svoj prostor, izložbeno more, za individualni izraz u kojem su zaplivali njegovi razigrani kupači izgledom podsjećajući na oble i vesele skulpture (joie de vivre) Vaska Lipovca, pa uz ovce koje su kod Urumovića aktualne kao tema već dulje vrijeme, ali bez ikakvih političko ideoloških konotacija, Valušek je njegove radove na "ljetnoj" izložbi protumačio kao rezultat autorove zaigranosti u koju želi uvesti svakog promatrača pozivajući ga da zaroni s kupačima ispod površine mašte gdje bi mogli otkriti svoju vlastitu interpretaciju ove likovne igre, a koje ni u kojem slučaju ne će biti pogrešno.

Doprinos hrvatskoj figurativnoj plastici

Urumović je ovom izložbom dodao još jedan veliki plus hrvatskoj figurativnoj plastici, dajući joj time nesaglediv doprinos.

Svečanost otvorenja uveličali su polaznici Osnovne glazbene škole pri Osnovnoj školi "Marija i Lina", a izložba je otvorena do 9. srpnja 2018. godine. Organizaciju izložbe potpisuje Ustanova FESTUM, a postav izložbe uz autora te katalog, Sanja Benčić, savjetnica za kulturna događanja i manifestacije.

(Sanja BOSNIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter