Vinko šaina proslavio tri jubileja

Slikar svjetla, apstraktnog pejzaža i galerist

| Autor: Branko Biočić
Vinko Šaina uz svoje radove (Snimio Branko Biočić)

Vinko Šaina uz svoje radove (Snimio Branko Biočić)


Umjetnička darovitost labinskog slikara i galerista Vinka Šaine koji ove godine uz 70. rođendan slavi i 50 godina umjetničkog rada te 30 godina svoje galerije Alvona odredila je odlazak na školovanje u Split, poput gotovo cijele druge generacije kasnijih članova Labinskih atelijera.

Osim izvrsne naobrazbe u Školi primijenjenih umjetnosti na Odjelu grafike, školovanje u Splitu pružilo je Vinku Šaini priliku za odrastanje u divnom mediteranskom ozračju. Bila je to životna škola i put do potpunoga osamostaljenja. Sloboda izbora, sigurnost i hrabrost postali su pri tome njegov način života koji će ga zauvijek pratiti, a za sve u životu se izborio snagom svoga vedrog duha, ostavši zauvijek nepopravljivi optimist.

Atelijer

O svojim uzorima i umjetničkom putu Vinko koji je sudjelovao na mnogobrojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu te desetak likovnih kolonija kaže:

- U suvremenoj umjetnosti ima puno značajnih imena koja se mogu uzeti kao uzor ali nikog posebnog ne ističem jer sve se viđeno i sva iskustva pohranjuju u "laboratorij stvaranja" te sam cijeli svoj umjetnički put utemeljio na velikom radu i istraživanju tehnika i motiva. Svoje umjetničko djelovanje započeo sam početkom sedamdesetih godina od kada datiraju prve samostalne i grupne izložbe. Nakon završenog školovanja, 1972. godine, vratio sam se u Labin te s vremenom, kao i većina labinskih umjetnika, stvorio svoj radni atelijer u ambijentu starogradske jezgre, čime sam započeo razdoblje svoga intenzivnoga umjetničkog stvaralaštva i bogatog društvenog života.

Rad Vinka Šaine (Iz osobne arhive)Rad Vinka Šaine (Iz osobne arhive)

Plodonosne osamdesete bile su u znaku ciklusa pod nazivom Tišina prostora I, II i III te brojnih izlaganja i priznanja. Devedesetih godina uslijedio je ciklus slika nadahnutih Domovinskim ratom te sudjelovanje na brojnim izložbama, aukcijama i sličnim akcijama humanitarnog značaja, kaže Vinko koji je početkom novog tisućljeća predstavio ciklus lirskih prikaza Levitacija, nostalgija i beskraj, te potom ciklus Pjene 2003. i atraktivni multimedijski umjetnički projekt Privremeni transport morske pjene i valova do Labina i natrag.

No, njegov prvi izbor, i pored brojnih i stalnih istraživanja, ipak je ostala kombinirana tehnika koju je godinama usavršavao, kao i apstraktni, gotovo astralni pejzaži koji tvore njegov prepoznatljiv i upečatljiv umjetnički rukopis. Svoj značajan doprinos struci dao je i kao predsjednik Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istre od 1996. do 1999. godine s ostvarenim vrlo ambicioznim projektima i reprezentativnom otisnutom kataloškom građom Društva. Jedan je od osnivača Hrvatske udruge galerista kao i udruge galerista Artexchange koje uslijed specifičnosti naših uvjeta nisu zaživjele.

Status samostalnog umjetnika ostvario je 1997. godine, kada postaje članom Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, sve do 2004. godine kada je zbog teške povrede otišao u mirovinu. Do sad je izlagao na pedesetak samostalnih i gotovo dvije stotine skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.

Katarza

- U svijetu u kojem su se pogubili svi kriteriji jedna nezgoda i jedan san postali su poticaj za životnu borbu i umjetničko stvaranje. Za labinskog slikara Vinka Šainu to je bila katarza, koja je njegov vlastiti hendikep pretvorila u harmoniju dobrih misli i djela, u slavu života, ljudi i prirode, rečeno je u najavi pred promociju dokumentarnog filma Sliko-slikopisi - Vinko Šaina u produkciji HRT 2009. godine. Likovna monografija autora Berislava Valušeka i Roberta Tessaria o njegovom stvaralaštvu objavljena je 2017. godine.

Govoreći o svojim omiljenim temama i nagradama, Šaina kaže:

- Nema im broja! U proteklih 50 godina, od samog početka svog stvaranja gradim svoj specifični rukopis i tehniku koji su postali moj prepoznatljiv znak. Pojam apstraktni pejzaž je sam po sebi kontradiktoran, no u mom slučaju stvaralaštva sasvim realno dočarava motive koji su interpretacije doživljenih predjela, ali na meni svojstven način. Ovi apstraktni motivi s izvorištem u ljepoti koja je svuda oko nas pružaju mogućnost promatraču da ih interpretira prema svojim impresijama. Svatko će pronaći neku svoju uspomenu u ovim slikama, sjećanje na predjele iz rodnog kraja ili šetnje našom lijepom Istrom kud god da se okreneš, kaže Vinko Šaina.

Vinko i Elis Šaina u svojoj Galeriji Alvona (Snimio Branko Biočić)Vinko i Elis Šaina u svojoj Galeriji Alvona (Snimio Branko Biočić)

Na pitanje gdje plasira svoje slike, radi li po narudžbi te kako radi i kako izgleda njegov radni dan odgovara:

- Plasman slika ovisi o potražnji, ali najčešće se radi o uređenju interijera kojima dodaju dašak svježine, vedrine, boje radosti življenja. Ne radim slike po narudžbi no prošle godine klijentica je razgledavajući atelje izrazila želju da se određeni motiv prilagodi zamisli njezinog arhitekte interijera u dimenzijama koje je diktirao prostor. Odlučio sam pokušati i rezultat je sasvim novi ciklus radova koji nikoga nije ostavio ravnodušnim, a moje slike krenule su i preko velike bare. Stvaram u nekoliko faza i paralelno radim na više radova pa ponekad slika nastaje s lakoćom i u nekoliko dana, a ponekad stoji nedovršena i nakon godinu ili duže kad opet dođe na red dovršim je u nekoliko poteza. Atelje je moje sretno mjesto i najsretniji sam kad se mogu zatvoriti između njegovih debelih zidova te u hladu prepustiti se inspiraciji i stvaranju, ističe Vinko Šaina, koji sada stvara novi ciklus radova posvećen Sv. Justu i njegovoj duhovnoj vertikali. Planira slikati dok god može i koliko god više može.

Galerist

Vinko Šaina je i galerist, u crkvici Gospe Karmelske u starom Labinu koju je obnavljao dvije godine otvorio je galeriju Alvona koja ove godine slavi 30. rođendan.

- Nedostatak galerijskih prostora, prvenstveno nemogućnost predstavljanja javnosti mladih i još neafirmiranih umjetnika, ponukali su me da 1986. započnem s organizacijom izložbi u dijelu ateljea. Crkvica Gospe Karmelske smještena je preko puta mog ateljea i svakodnevno prolazeći kraj nje gledao sam kako polako propada i stoji zapuštena i zaboravljena. Usred ratnih razaranja izlazeći iz ateljea jednog jutra, gledajući njezine oronule zidove, zapitao sam se što bi mogao učiniti da u taj prostor građen s ljubavlju vratim život. I od tog trena su se stvari počele odigravati. Ideja se mnogima činila suludom i neizvedivom, ali nikada nisam posumnjao i znao sam da će ovaj prekrasni prostor zasjati novim sjajem te je na blagdan Gospe Karmelske, 16. srpnja 1993. u restauriranom i revitaliziranom spomeniku kulture, crkvi Gospe Karmelske, utemeljena je Galerija Alvona te sam započeo s intenzivnom galerijskom djelatnošću. Do sad je u Alvoni postavljeno 166 samostalnih i 27 skupnih izložbi. Najčešće su to bili umjetnici iz cijele Hrvatske uz poneko gostovanje umjetnika iz Italije, Slovenije, Austrije, Njemačke i SAD, govori o svojoj galeriji i galerijskoj djelatnosti Vinko Šaina te ističe da se svakoj izložbi pristupilo s punom pažnjom u organizaciji jer kako je njemu drago da se netko potrudi oko organizacije i promocije njegove izložbe, jednako tako se on i njegova supruga Alis trude da kolege umjetnici budu lijepo primljeni, da njihove izložbe budu dostojno prezentirane u Alvoni i da im ta izložba bude poticaj za daljnje stvaranje.

Brojna publika pohodi izložbe u Alvoni (Iz osobne arhive)Brojna publika pohodi izložbe u Alvoni (Iz osobne arhive)

- To me čini bogatim, to mi daje snage, a ujedno je to i poticaj i inspiraciju u mom vlastitom stvaralaštvu. Svaki posao ima svojih specifičnosti pa tako i galerijska djelatnost, no ona je došla nekako prirodno kao nadogradnja na moje umjetničko stvaralaštvo te zatvara puni krug od čina stvaranja umjetničkog djela do njegova izlaganja likovnoj publici. Alvona ima svoju stalnu likovnu publiku i gostujući umjetnici nailaze na lijep prijem te su naša otvorenja uvijek prigoda za ugodne i nadahnjujuće susrete s umjetnikom i njegovom umjetnošću. Tek izlaskom iz ateljea i prezentacijom umjetničkog djela javnosti ono potpuno zaživi te dobiva svoj puni smisao u interakciji s likovnom publikom. Ti susreti i prepoznavanje na emotivnoj razini su nešto čemu se svaki likovni stvaratelj raduje jer je njegova poruka dodirnula promatrača i time ispunila svoju misiju, ističe Vinko Šaina koji se uz sve to bavi i izdavanjem monografija te izdavačkom djelatnošću.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama