U vremenu krize nove poslove stvaraju žene

Madi Sharma (snimio M. ANGELINI)
Madi Sharma (snimio M. ANGELINI)

Je li uopće potrebno govoriti o muškom i ženskom poduzetništvu? Odgovor je da o ženskom poduzetništvu treba govoriti jer je ono osjetljivije i treba mu više podrške da bi se razvijalo. Žene su čak i bolje u uočavanju poslovnih prilika, ali je njihova mogućnost realizacije tih prilika znatno umanjena zbog ograničenog pristupa financijskim resursima i nedovoljne podrške u organizaciji obiteljskog života.

Krajem siječnja u Istri je održana petodnevna besplatna edukacija o poticanju poduzetništva. Riječ je o pilot-projektu "Poduzetničko obrazovanje u Istri" Istarske županije i njenog Povjerenstva za ravnopravnost spolova. Razgovarali smo sa sudionicom projekta Madi Sharmom, koja je inače uspješna poduzetnica i predavačica. Na čelu je Madi Grupe, skupa kompanija koje posluju u privatnom i u nevladinom sektoru.

- Postoji li generalna preporuka koja se može dati za pokretanje poduzetničkog pothvata?

- Ja nisam imala kvalifikacija, vještina, niti treninga. Bila sam samohrana majka azijskog podrijetla, u siromaštvu, kada sam započela posao iz vlastite kuhinje. Ako sam ja mogla, svatko to može. Stoga poruka glasi: Nikoga nemojte kriviti i ne koristite nikakve izgovore!

- Koliko ima u Europi aktivnih poduzetnica?

- Europa ne prikuplja spolno razvrstane informacije jer bi time pokazala spolnu neravnopravnost. Ipak, važno je znati da su najveći broj stvorenih poslova i najveći broj lansiranih poduzeća u ovim kriznim vremenima stvorile upravo žene poduzetnice. To su informacije koje su prikupljene u Americi.

- Jesu li žene dovoljno zastupljene u upravnim tijelima javnih i privatnih društava?

- Uglavnom, žene predstavljaju manje od 22 posto tijela koje odlučuje na bilo kojoj razini, i u bilo kojem obliku, javnom ili privatnom. Hrvatska ima puno posla da bi poboljšala rezultate u ravnopravnosti spolova. Ipak, to se može promijeniti ako se poboljša transparentnost u procesu zapošljavanja.

- Koje konkretne korake osoba treba poduzeti da bi postala uspješan poduzetnik?

- Prepoznati ideju i stvoriti brand od te ideje. Ne samo ime, nego "priču" koja ide s tim brandom. Opisati dobrobiti proizvoda i usluge i tada izaći van i otići prodati samo jednoj osobi. To je početak svakog posla.

- Postoje li bitne nacionalne razlike u pokretanju poduzeća?

- Otvaranje posla u Engleskoj traje 20 minuta online. Ukoliko Hrvatska i neke druge zemlje ne stvore puno jednostavniji sustav za osnivanje poduzeća, riskiraju gubljenje vlastitih poduzetnika. (razgovarala S. ROJNIĆ SINKOVIĆ)

CIJELI TEKST PROČITAJTE U DANAŠNJEM TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter