Ima se za državne, ali ne i za županijske i lokalne ceste

Na  kilometara županijskih cesta stanje je jako loše (M. MIJOŠEK)
Na kilometara županijskih cesta stanje je jako loše (M. MIJOŠEK)

Bože moj, pa zašto nanovo asfaltiraju dobru cestu kada još imamo toliko cesta koje su još uvijek u katastrofalnom stanju, komentar je koji mogu često
čuti od sugrađana.
Posljednji povod bila je obnova asfaltnog sloja na dionici Tinjan-Pazin (Kičer) državne ceste Poreč-Pazin, što je koštalo šest milijuna kuna. Bio je to  nastavak radova Hrvatskih cesta nakon što su lani asfaltirali cestu od Tinjana do Poreča. S obzirom da HC brine o 380 kilometara državnih cesti na području Istre oni si koliko-toliko redovno asfaltiranje tih prometnica, s obzirom na visoka budžetska sredstva, mogu priuštiti, pa tako u istarsku cestovnu infrastrukturu tijekom ove godine ulažu čak 70,4 milijuna kuna.

S druge strane Županijska uprava za ceste Istarske županije brine za 620 kilometara županijskih cesti i još 655 kilometara lokalnih cesti (ukupno 1.275 kilometara) od čega je 45 kilometara cesta bez asfaltnog kolnika. A na raspolaganju za investicijsko održavanje cesti na čitavom području županije ima samo sedam milijuna kuna. A mnoge su ceste u vrlo lošem stanju: na prvu nam pada na pamet cesta Višnjan-Karojba, pa Motovun-Livade, ceste na
Bujštini, Pazinštini, ali i drugdje, dok je stara turistička magistrala (granica-Vižinada-Sveti Lovreč-Krunčići) također u vrlo lošem stanju. S obzirom da vijećnici Županijske skupštine, ali i oni u brojnim općinskim ili gradskim vijećnicama često negoduju zbog nezadovoljavajućeg stanja pojedinih cesta zatražili smo odgovore kod ravnatelja ŽUC-a Robija Zgrablića. Uz redovito održavanje cesta, koji su ovogodišnji prioriteti za obnovu prometnica, pitamo ravnatelja.

- U sklopu izvanrednog održavanja tijekom ove godine planirano je deset zahvata na cestama ili cestovnim objektima koji su već odrađeni ili će tek biti: asfaltiranje makadamske lokalne ceste (LC 50016) kod Čepića u dužini od jednog kilometra, asfaltiranje makadamske lokalne ceste (LC 50021) kod Završja
(općina Grožnjan) u dužini od 500 metara, asfaltiranje makadamske lokalne ceste (LC 50111) kod Jašići (općina Gračišće) u dužini od 400 metara, te sanacija postojećeg kolnika od kamenih kocki u labinskom starom gradu (ŽC 5081) u dužini od 400 metara. U suradnji s Hrvatskim vodama dogovoreno je saniranje četiri propusta i kolnika (ŽC 5118) u dužini od 400 metara kod mjesta Mandalenčići (općina Gračišće), te dva potporna zida i kolnik (ŽC 5046)
kod sela Rismanica (općina Cerovlje), u suradnji s Hrvatskim cestama i Fondom za zaštitu okoliša i prirode sanacija klizišta i kolnika (ŽC 5209) u duljini od 1.100 metara kod Žudetići (općina Vižinada), sanacija urušenog potpornog zida na lokalnoj cesti 50032 kod Sovinjaka (grad Buzet) i stabilizacija mosta kod Ponte Portona (općina Grožnjan), te konačno sanacija potpornog zida na lokalnoj cesti (50032) kod Minjere (grad Buzet).
Problem je s izvorom financiranja koji je smanjen ove godine.

- ŽUC ima ove godine na raspolaganju sredstva u ukupnom iznosu od 63,4 milijuna kuna. Najznačajniji izvor financiranja je godišnja naknada za uporabu cesta koja se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila koja je u 2016. godini smanjena za 10 posto. Također nam je važna naknada za građenje i održavanje županijskih i lokalnih cesta koja se dobiva iz trošarina na gorivo na osnovu koje ove godine nismo dobili nikakva sredstva, pojašnjava Žgrablić.

Od 2013. do 2016. godine zbog smanjenja godišnje naknade za uporabu cesta i smanjenog sufinanciranja iz trošarina, ŽUC nije ostvario prihod od 26 milijuna kuna. Ulaganja iz ostalih izvora sufinanciranja u županijske i lokalne ceste na području čitave Hrvatske od 2003. do 2013. godine smanjeni su za 210 milijun kuna, a od 2013. do 2016. zbog smanjenja izvora iz trošarina (što su preuzele Hrvatske ceste) i naknada pri registraciji vozila smanjeni su za još 310 milijuna kuna na području Hrvatske.

- Ovo teško stanje financiranja ŽUC-a moglo bi se izmijeniti povećanjem godišnje naknade za uporabu javnih cesta, ali i sufinanciranjem gradnje i  održavanja javnih cesta iz trošarina na gorivo što pravilnikom raspoređuje ministar, veli ravnatelj.

- Na 233 kilometara županijskih i lokalnih cesta ocjena stanja kolnika iznosi 4 (loše stanje) ili 5 (jako loše stanje) što znači da je nužna njihova
rekonstrukcija. Nije asfaltirano 45 kilometara naših cesta s makadamskim zastorom, ali zbog nedovoljnih sredstava nismo u mogućnosti realizirati niti udovoljiti svim zahtjevima, zaključuje Zgrablić. (Anđelo DAGOSTIN)

 


Podijeli: Facebook Twiter