Arena, kasnije Zeleni vlak, jurio istarskim prugama

Zeleni vlak na stanici u Kanfanaru
Zeleni vlak na stanici u Kanfanaru

Hrvatske željeznice - Putnički prijevoz, od sredine prosinca prošle godine u suradnji sa Slovenskim željeznicama, uvele su novu svakodnevnu liniju na relaciji Ljubljana - Pula i obratno, s presjedanjem putnika u Divači i Buzetu. Istra se time ponovo vlakom povezala s Europom. Međutim, uz ta dva presjedanja putnicima od Pule do Ljubljane treba četiri sata i četrdeset minuta. Mnogi su se stoga s nostalgijom prisjetili Zelenog vlaka, najbrže željezničke veze na relaciji Pula - Ljubljana - Zagreb, koja je funkcionirala još od davne 1970. godine.

Među "arenonostalgičarima" je i Ivan Brajković, nekadašnji direktor Željezničke agencije TTG Slovenijaturist Pula, koja je od 1983. do 1988. bila zadužena za obavljanje usluga u Zelenom vlaku.

- Poslovni vlak "Arena" prvi je puta na relaciji Pula - Zagreb svečano projurio 15. travnja 1970. godine. U vrijeme kada su većinu vlakova još vukle parne lokomotive bila je to velika novost, ističe Brajković.

Bilo je to vrijeme naglog razvoja gospodarstva, izgradnje novih turističkih objekata, stalnog porasta zapošljavanja. Potrebe za putovanjima bile su sve veće, naročito poslovnih ljudi. Na prvoj promotivnoj vožnji vlaka bilo je nekoliko stotina uzvanika, predstavnika gospodarstva, medija i politike. Bila je to putujuća fešta kako u vlaku, tako i na stanicama gdje se je vlak zaustavljao.

Kvaliteta i sadržaj usluga u vlaku bili su na vrlo visokom nivou. Sama garnitura je u tehničkom smislu bila vrhunac tadašnje tehnologije. Udobna avionska sjedala okretala su se u smjeru vožnje i svako je imalo sklopivi stolić za konzumaciju, čitanje ili pisanje. Zbog kvalitetne izolacije i klimatizacije, vožnja je bila tiha i udobna. U sklopu svake garniture nalazio se po jedan separe za sastanke, bife, sanitarije, centralni razglas za informacije i prigodnu muziku.

Separe za sastanke su vrlo često rezervirali poslovni ljudi te su u toku putovanja održani mnogi sastanci. Poslugu vlaka sačinjavali su šef vlaka te nekoliko stjuardesa i stjuarda, ovisno o broju vagona koji su bili u prometu. Neposredno prije polaska iz Pule, rano ujutro iz Brionke su direktno dostavljani još topli panini. U vlaku su pripremljeni sendviči, koji su se s kavom i čajem dijelili nakon Pazina, zajedno s Glasom Istre. Uz kupljenu kartu putnik je imao i rezervaciju sjedala. Sve je to utjecalo da Poslovni vlak "Arena" vrlo brzo stekne veliki ugled, tako da je broj putnika neprestano rastao.

U cilju daljnjeg poboljšanja kvalitete, početkom 1980-ih godina, u Železniškom gospodarstvu Ljubljana uveden je novi pojam - Zeleni vlak. Taj pojam je ubrzo postao brend koji je podrazumijevao putničke vlakove potpune točnosti i velike kvalitete usluge. Tako je i Poslovni vlak "Arena" poprimio novi izgled, te je boja garnitura od više nijansi smeđe postala prepoznatljiva zeleno-bijela. Nabavljene su i nove vozne garniture, također marke Mercedes.

Zeleni vlak je na području ŽG Ljubljana prometovao i na relacijama Kopar - Ljubljana - Maribor - Murska Sobota, no "Areni" je uvijek bila poklanjana posebna pažnja. Bio je to vlak s najvećim brojem putnika, na najdužoj relaciji i u mnogo čemu najzahtjevniji. U to mu je vrijeme dodatno porasla popularnost. Nije bio samo pojam za udobno i sigurno putovanje, nego i za različita događanja. U njemu je, podsjeća Brajković, održano nekoliko aukcija slika eminentnih likovnih umjetnika, puno modnih revija gdje su predstavljani proizvodi pulske trikotaže Arena, tekstilne industrije "Nada Dimić" iz Buzeta i drugih kuća. (G. ČALIĆ ŠVERKO)


Podijeli: Facebook Twiter