Ipsilon: Bina-Istra želi 7 - 10 godina dulju koncesiju

(M. ANGELINI)
(M. ANGELINI)

U prvih devet mjeseci ove godine na Istarskom ipsilonu zabilježen je promet od 6.973.686 vozila što je za 4,74 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Prihod je rastao za 14,24 posto i iznosio je 194,28 milijuna kuna, a razlog tako velikog povećanja krije se u ljetnoj cijeni cestarine na Ipsilonu, koja je bila uvećana za 10 posto i prvi put je uvedena kao svojevrsna kompenzacijska mjera, jer je Bina-Istra od ljeta prošle godine ušla u sustav PDV-a.

Kako pojašnjava direktor Bina-Istre Christian Santaleza, određene promjene u politici cijena morale su se uvesti. Nije bilo realno da se cestarina poveća za 25 posto i prati obvezu plaćanja PDV-a, jer bi se tada sigurno ostvarilo smanjenja prometa. Također napominje da je intencija bila stalnim korisnicima, odnosno svima koji koriste uređaje za elektronsku naplatu cestarine (ENC) ostaviti iste cijene kao i ranije, a tu je značajan udio lokalnog stanovništva.

Aneks ugovora

– Od početka listopada cijena cestarine je ponovo vraćena i ukinut je sezonski dodatak. Da je sezonsko poskupljenje bilo dobro odmjereno, pokazuje i povećanje prometa na razini od 5 posto, te do kraja ove godine očekujemo ukupno oko 8,5 milijuna vozila Ipsilonu. Kad govorimo o godišnjem prosjeku, imamo oko 11.000 vozila na dvije najvažnije dionice, a to je od Rijeke do Pule, odnosno od Umaga do Pule. Ohrabruje i podatak da na dionici Pazin-Matulji tijekom ljetnog perioda bilježimo više od 10.466 vozila dnevno sa špicama koje premašuju 15.000 vozila, ističe Santaleza, koji pojašnjava i situaciju oko izgradnje punog profila autoceste od Pazina do Matulja.

Trenutačno se s Ministarstvom prometa, pomorstva i infrastrukture dovršava postupak usklađenja odredbi ugovora o koncesiji, koji mora biti u potpunosti usklađen s propisima Europske unije. Ugovor mora ocijeniti Europska komisija, a od te ocjene ovisi i opcija sklapanja novog koncesijskog ugovora, odnosno aneksa, kojim bi se omogućilo produljenje koncesije te tako povećala kreditna sposobnost Bina-Istre za realizaciju investicija u puni profil. Santaleza ističe da je na stolu više varijanti, kao i da je poželjno produženje koncesije za dodatnih 7 - 10 godina, što bi omogućilo realizaciju investicija i istovremeno smanjilo doprinos države.

– S tehničkog aspekta sve je spremno za brzi početak izgradnje punog profila na dionici Pazin – Vranja u dužini od 30 kilometara i vrijednost te investicije iznosi oko 170 milijuna eura. Realizacija je moguća već iduće godine. Radimo i na varijantama izgradnje druge cijevi tunela Učka.

Odobrenje EK-a

Osobno smatram da niti taj projekt nije nerealan u relativno kratkom periodu, ali je prethodno neophodno razriješiti pitanje potpisivanja aneksa ugovora o koncesiji. Ako ga odobri EK, moguće je više varijanti za smanjenje doprinosa države, ali je svakako neophodno produženje koncesije, zaključuje Santaleza.

Kako god bilo, razvidno je da će o promjeni koncesijskog ugovora za Istarski ipsilon odlučivati nova hrvatska Vlada. Ključno je da projekt punog profila Istarskog ipsilona ne bude tretiran kao povećanje javnog duga Hrvatske. Ako se aneks ugovora o koncesiji potpiše, ključni će biti dugoročni izračuni isplativosti projekta, odnosno razine prometa na Ipsilonu i projekcije prihoda. (D. PAJIĆ/NL)


Podijeli: Facebook Twiter