Gromki pljesak klapama u Trvižu

Ženska klapa Vidulice iz Rijeke (D. ŠIŠOVIĆ)
Ženska klapa Vidulice iz Rijeke (D. ŠIŠOVIĆ)

Dvanaest klapa, i muških i ženskih, pa i mješovitih, nastupilo je na trinaestom Susretu hrvatskih klapa na trviškom mjesnom trgu, donijevši pod večernje nebo jednog od rijetkih vedrih dana ovoga ljeta zvukove dalmatinskog melosa, ali i primorskog i istarskog, pustivši uvježbane glasove da nad prepunjenim gledalištem pronesu glasove pjesme i prizovu na njih odgovore u sazvučju gromkog pljeska, pohvale i ovacija.

Doista, sve je ozbiljniji program ovog tradicionalnog pjevačkog susreta u Trvižu. Klape odabiru sve teže pjesme i sve složenije aranžmane, a u prikazanom repertoaru je sve više umjetničkih i autorskih pjesama, uz jedva poneku narodnu. Ugođaj tijesnih dalmatinskih kala u kojima skupine mladića neobaveznim podoknicama udvaraju djevojkama što se kriju iza malko odškrinutih škura ili naprosto pjevaju za svoj gušt uz čašu vina, u pjesmama otpjevanih s trviške pozornice sve više uzmiče nauštrb pjesama čiji je ugođaj u rasponu između opere i mjuzikla, čak je i klapskih obrada popularnih lakoglazbenih hitova sve manje.

Ozbiljan, možda čak i malo preozbiljan, i umjetnički odnosno izvođački vrlo kvalitetan bio je program ovogodišnjeg trviškog klapskog susreta, a začudo - publika je najglasnijim i najsrdačnijim pljeskom nagrađivala upravo klape koje su pred nju izašle s najtežim pjesmama, sa složenim aranžmanima velikog dinamičkog raspona, solističkim bravurama i višeglasjima u kojima gotovo svaki pjevač ima vlastitu melodijsku liniju. Baš je tako, recimo, uz ovacije i pozive na ponovni izlazak, prošao nastup klape Pinguentum iz Buzeta, koja je dobila najglasniji i najduži pljesak, no i ostale su klape od brojne publike jako toplo nagrađene za svoj trud.

Program je otvorila domaća trviška ženska vokalna skupina Kadenca, iza koje je uslijedio nastup muške klape Kornarija iz Marušića. Ženska klapa Vidulice iz Rijeke unijela je malo živosti u preozbiljni početak susreta, a zatim su uslijedila dva nastupa možda primjerenija nekoj velikoj koncertnoj dvorani.

Vokalna skupina Zvonejski kanturi iz Zvoneća svoje je dvije pjesme izvela lijepim starinskim višeglasjem (uz koji bi baš pasala orkestralna jazz podloga) koje je podsjetilo na onaj negdašnji starinski MIK otprije više desetljeća; a muška klapa Škrljevo je potom trviškim trgom proširila svoje intezivno te vrlo oštro i glasno muško mnogoglasje. Slijedeće dvije skupine bile su u Trvižu debitanti: mješovita klapa Nešpula iz Pule pokazala je umješno baratanje zanimljivim aranžmanima te živahan, čak vrckavi izvedbeni stil, u drugoj pjesmi čak praćen pocupkivanjem i toptanjem u službi ritma i naglaska; a muška klapa Pižolot koja okuplja studente iz raznih krajeva Hrvatske na studiju u Zagrebu nastojala se približiti klasičnijem klapskom izričaju.

Pulske Teranke nastupile su s dvije pjesme u vedrijim ali i vrlo ambicioznim aranžmanima na tragu opere ili mjuzikla; a u smireniji klapski ugođaj trviški je trg vratio nastup muške klape Flumen iz Rijeke. Pozornica je zatim pripala domaćinima, klapi Teran iz Trviža, koja u zadnje vrijeme nastupa pojačana gitarom, a nakon već spomenutog i ovacijama popraćenog nastupa klape Pinguentum iz Buzeta listu predviđenih izvođača je zaključila klapa Bukaleta iz Pazina.

To međutim nije bio i kraj programa, jer je uslijedilo svojevrsno iznenađenje: u povodu navršenih 40 godina aktivnog pjevanja (odnosno, za duhovito zbrojenih 80 godina pjevačkog staža odvojeno sakupljenih pjevanjem u pazinskom zboru Roženice, zborovima u Grožnjanu i Umagu, klapi Teran iz Trviža, te župskom zboru u Trvižu) voditelj smotre Željko Mrak prigodne je darove uručio Miljenku Ladavcu, koji je zatim kao vodeći tenor zapjevao dvije pjesme s klapom Bukaleta. I na samom kraju, pjevačice i pjevači iz svih dvanaest klapa zajedno popeli su se opet na pozornicu i združenim glasovima otpjevali "Croatio, iz duše te ljubim". (Napisao i snimio D. ŠIŠOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter