Od kamenih skulptura do kartonskih robota i igraćih karata

Marko Zelenko kamen poznaje u dušu
Marko Zelenko kamen poznaje u dušu

U tri odvojena prostora Gradske galerije Fonticus u Grožnjanu predstavila su se trojica umjetnika, od koji su dvojica već izlagala u ovoj galeriji. Radi se o braći Marku i Martinu Zelenku, potomcima poznate obitelji umjetnika koja je svojim djelovanjem usko vezana za Grad umjetnika i njegovu reputaciju.

Figurativne konotacije

Marko Zelenko s projektom "Otok" potvrđuje da je vrsni poznavatelj duše kamena. U Fonticusu je ovom prigodom izložio nekoliko kamenih skulptura, neobrađenih stijena, te nekoliko crteža ili skica.

- Veći dio radova ima figurativne konotacije, a dio ima apstraktne odlike koje, ipak, uvijek izazivaju asocijacije na prepoznatljivo. Sve forme, bez obzira što na prvi pogled ne raspoznajemo odmah izvor istraživanog oblika, imaju porijeklo i značenje. Na nekim radovima očituje se potpuni izlazak u prostor dok na nekima umjetnik propituje tako da poštuje monolit materijala, a poigrava se formiranjem reljefa, ostavljanjem ili izrastanjem formi koje su naoko sekundarne iako u konačnici određuju artefakt. Na svim radovima prisutan je izuzetno profesionalan i znalački odnos s materijalom, rekao je o Markovim radovima kustos Eugen Borkovsky. Problematiziranje suvremenog vremena očituje se izborom nekih od tema i motiva. Rad "Mali monument palom prstacu", problematizira devastiranje morske obale nekontroliranim izlovom te vrste školjkaša. Na drugom kamenom bloku je nepravilni raster okruglih rupa čiji raspored i razlike frekvencije, njihov položaja i gustoća odaju suptilnog promatrača okoline, nudeći često snažne sugestije na aktualnu životnu tematiku.

Marko Zelenko se klesanjem počeo baviti pod mentorstvom Aleša Pirnata u kiparskom ateljeu u Umagu. Diplomirao je na Akademiji za likovnu umjetnost i oblikovanje u Ljubljani. Sudjelovao je na mnogim simpozijima i kiparskim školama, te izlagao na kolektivnim i samostalnim izložbama u više zemalja. Realizirao je nekoliko javnih skulptura. Bavi se kiparstvom i restauracijom.

Njegov mlađi brat Martin, drugi sin Roka Zelenka u projektu "Retrofuturizam" koristi raznolike materijale od kojih su neki odbačeni, neki pripadaju području memorije, a neki su još upotrebljivi. Svi oni postaju likovni materijal.

- Ovakav pristup govori o autorovoj slobodi kreativnog djelovanja kojim potvrđuje kako u svijetu suvremene umjetnosti vjerodostojnost artefakta prestaje ovisiti o standardnim tehnikama. Martin Zelenko oprema prostor galerije plošnim figurama. Već na prvi pogled shvaćamo da se radi o oblicima robota. Martinove figure su monumentalnih dimenzija. Razlikuje ih osnovni tonalitet, maštovite forme i nadasve detalji kojima obiluju. Koristeći kombinaciju prikaza organskog i anorganskog, njegovi likovi nose karakteristike humanoidnih formi. Jedna od umjetnikovih premisa zasigurno je primjećivanje i opterećenost suvremenog čovjeka potrošačkim mentalitetom, dodao je Borkovsky.

Martin Zelenko je diplomirao studij Oblikovanje vizualnih komunikacija u Ljubljani, na Akademiji za likovnu umjetnost. Još prije završetka studija bavio se slikarstvom, fotografijom, ilustracijom, grafikom, videom i montažom. Uz to, bavi se glazbom i filmom. Predstavljao se više puta na kolektivnim, selektiranim i samostalnim izložbama.

Homo ludens

Portugalski umjetnik Ricardo Castro predstavlja projekt "Homo ludens", zanimljivo izveden i prezentiran na nesvakidašnji način. On realizira niz radova na kartonima manjeg formata. Svi oblici i veličine podloga su identični. Na radovima su oznake, one koje se obično stavljaju na karte za igranje. Za slikovno polje karte uzima segmente svog likovnog opusa. "Na podlogama se pojavljuju radovi, ilustracije koje sam objavio u različitim publikacijama u nekoliko posljednjih godina", zapisao je Castro u katalogu.

- U povijesti imamo više primjera umjetničkog, autorskog oslikavanja pojedine karte iz kompleta. Ricardo Castro, uzima ovaj format kao modus predstavljanja svojih likovnih promišljanja, čime omogućuje lepršavost prezentiranja na izložbeni način. Slijedom i sama izložba ne zahtijeva pretjerani napor postavljanja. Svaki novi raspored prilika je za novi aranžman radova čime umjetnik podsjeća, ali i podupire realno druženje na ulici, trgu ili u dnevnoj sobi, predstavio je portugalskog umjetnika Eugen Borkovsky.

Ricardo Castro je završio Fakultet likovnih umjetnosti, te dvije godine studija moderne i suvremene filozofije na Filozofskom fakultetu u Portu (Portugal). Doktorirao je dizajn na Fakultetu likovnih umjetnosti u Lisabonu. Radio je za nekoliko časopisa na različitim pozicijama, kao urednik ili ilustrator. Njegovi se radovi mogu naći na mnogo javnih mjesta, a ilustracije su mu objavljivane u više časopisa i publikacija. Ovo mu je prvo izlaganje u Fonticusu, na poticaj njegovih prijatelja, braće Zelenko. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter