Izgradnja željeznice 1875. - jedan od najvažnijih trenutaka u povijesti Istre

Dionica kod Glavice, u blizini Sv. Petra u Šumi (Neven LAZAREVIĆ)
Dionica kod Glavice, u blizini Sv. Petra u Šumi (Neven LAZAREVIĆ)

Izložba vrijednih, raritetnih 25 fotografija "Prikazi izgradnje istarske željeznice 1875. - K. K. Istrianer Staatsbahn" otvorena je u Povijesnom i pomorskom muzeju Istre. Među objedinjenim fotografijama starim čak 140 godina, nalazi se i impresivna snimka ulaza u 340 metara dug tunel kod Boruta, gdje poziraju inspektori gradilišta, a to je i naslovna fotografija vrijednog četverojezičnog - slovensko/talijansko/hrvatsko/njemačkog kataloga, kao i pratećeg teksta na izložbi. Dojmljiva je i fotografija iznimno zahtjevne gradnje mosta preko rijeke Pazinčica podno Lindarskog brijega.

U gradnji sudjelovalo oko 20 tisuća radnika

- Jako nam je drago da smo konačno na jednom mjestu ujedinili ovih 25 fotografija. Dosad su pojedinačno objavljene tu i tamo. Fotografije iz serije "k . k. Istrianer Staatsbahn" svrstavaju se među najstarije snimljene u Istri, što im daje i značajnu povijesnu vrijednost, istaknuo je prilikom otvaranja Dean Krmac iz humanističkog društva Histria iz Kopra, društva koje uz Povijesni muzej Istre potpisuje organizaciju izložbe.

Istarska državna željeznica ubraja se u najznačajnije javne radove u modernoj Istri. Njenom je izgradnjom istarski poluotok priključen na habsburšku željezničku mrežu, a unatoč morfološkoj i geološkoj zahtjevnosti terena i činjenici da se većina radova obavljala ručno, pruga je izgrađena u nešto više od dvije godine. U gradnji je sudjelovalo oko 20 tisuća radnika, domaćih i došljaka, prvenstveno iz Furlanije. Redovno prometovanje na pruzi Divača-Piula (122,2 kilometra) i na odvojku Kanfanar Rovinj (21 km) započeo je 20. rujna 1876. godine. Usput, pruga od Beča do Trsta počela se graditi 1839. a završena je 1857. godine.

Viša kustosica Povijesnog muzeja Istre Katarina Marić rekla je da je autor ovih fotografija, carski i kraljevski dvorski fotograf Josef Lowy (1835-1902), bio jedan od vodećih austrijskih fotografa 19. stoljeća i vlasnik tada avangardnog međunarodnog pogona za umnožavanje fotografija.

Vojni, gospodarski, kulturni i društveni značaj

- Po odabiru kutova, po odabiru motiva, Lowy je razmišljao avangardno. Tada je fotografija bila skupa, rijetka, a on si je dozvoljavao poigravati se motivima, što nije bilo tipično za drugu polovicu 20. stoljeća, kazala je ona, dodavši da izložba ima dvojak značaj - predstavljanje rijetke i iznimno stare serije fotografije te prikazivanje motiva gradnje željeznice. Ta gradnja, kazala je, predstavlja jedan od najvažnijih trenutaka u istarskoj povijesti. Tada je Istra otvorena svijetu. Osim vojne i gospodarske, pruga je imala i širi kulturni i društveni značaj.

- Istrijani su se prvi put suočili s ljudima koji su drugačije odjeveni od njih, koji drugačije pričaju od njih, a imućniji Istrani mogli su se uputiti u druge krajeve, kazala je Katarina Marić.

Prisutne su pozdravili Gracijano Kešac, ravnatelj PPMI-a te pročelnik županijskog Odjela za kulturu Vladimir Torbica, naglasivši da je izgradnja ove pruge bila zamašnjak razvoja Istre.

Izložba je otvorena do 28. veljače. (Z. ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter