Turiste otjeralo loše vrijeme, ali i imidž Hrvatske

(M.ANGELINI)
(M.ANGELINI)

Fantastične turističke brojke iz predsezone ne vesele ovih dana pretjerano brojne turističke djelatnike. Situacija početkom srpnja, kao ni krajem lipnja, ni izblizu nije toliko blistava koliko bi se to dalo zaključiti iz opće slike koja se stvara u javnosti. Prvi srpnja je odavno iza nas, a i dalje se govori o famoznoj srpanjskoj rupi koju je dodatno »produbilo« loše vrijeme.

Doista neuobičajeno niske temperature i kiša utjecali su na turističko ostvarenje od početka srpnja pa se tako ovih dana moglo u Opatiji naći noćenje u hotelu s četiri zvjezdice za 50-ak eura. A privatni iznajmljivači traže da im se pošalju gosti. Početak srpnja svakako nije blistav. A slična je priča bila i lani, kada su još sredinom srpnja hotelijeri davali solidne popuste na nepopunjene sobe.

Tami Sokolić, predsjednik Strukovne skupine turističkih agencija PGŽ-a, ovogodišnju je situaciju komentirao riječima kako je srpanjska rupa, ali i pad dolazaka krajem lipnja nakon Duhova i Tijelova, bila očekivana. A pojačalo ju je i loše vrijeme.

  – Naši partneri najavili su nam još na londonskom sajmu WTO, krajem prošle godine, da bi nakon Tijelova i Duhova moglo biti problema, rekao je Sokolić, dodajući kako je tu niz drugih utjecaja koji, »mic po mic«, kradu goste. Školske ferije u glavnim emitivnim zemljama tek kreću. Neki su koristili dio godišnjeg tijekom lipanjskih ferija pa neće odmah u srpnju ponovo na odmor. Potom, iako mnogi kažu da Svjetsko nogometno prvenstvo nema utjecaj na turizam u Hrvatskoj, Sokolić je ukazao kako se i tu malo izgubilo. Naime, iz kontakata s touroperatorima vidljivo je kako im dosta dobro idu kraća paket-putovanja od nekoliko dana i jednom uključenom utakmicom, takozvani football&city break aranžmani. Što si ljudi mogu priuštiti i to, očito, koriste. 

Samim time, organizirani je promet slabiji, očekuju se individualci, kojih nema koliko se očekivalo. Sokolić je ukazao i na zanimljivu činjenicu na koju upozoravaju strani touroperatori.

– Kolege nas upozoravaju kako je imidž Hrvatske poljuljan. To je rezultat niza čimbenika i naših gospodarskih prilika, recesije, političke uzburkanosti... Sve se to u konačnici reflektira. Problem je i u tome što smo olako smijenili diektoricu Hrvatske turističke zajednice, a da nismo postavili drugog čovjeka na to mjesto koji će u ovakvim situacijama podbačaja znati reagirati na vrijeme i odraditi jače dodatne marketinške akcije. Upravo kako bi se goste, posebno individualce, potaklo da dođu u Hrvatsku.

Za razliku od nas, naši konkurenti na Mediteranu su vrlo aktivni, i kroz kampanje i kroz diskontne cijene, ukazao je predsjednik Strukovne skupine agencija PGŽ-a. Isto je tako istaknuo kako je već sada buking za kolovoz jako dobar pa će se na nekim destinacijama vjerojatno tražiti krevet više. Sezona kasni, pomiče se prema sredini srpnja, i ako vrijeme posluži u rujnu, aktualni podbačaji bi se mogli poravnati.

Slična iskustva s ulaskom u špicu sezone imaju i drugi pa tako, primjerice, na Krku, koji nosi trećinu županijskog turističkog prometa, ukazuju na to da se na prave ljetne gužve još čeka. Vlasnik jedne od najvećih krčkih turističkih agencija Dragan Brnić tako nam je rekao da je dolazak individualaca prilično loš, a pitanje je – je li tome razlog vrijeme ili neki drugi razlozi. Netko može biti pojedinačno u plusu, ali većina ima manji ili veći podbačaj.

– Konkretno kod nas u Baški u ovo se vrijeme tražilo krevet, a sada imamo i do 700 praznih kreveta u privatnom smještaju. Tako nešto u posljednjih 30 godina ne pamtim. Ove godine se ta srpanjska rupa pogotovo osjeti, već i po najavama smo znali da će ona biti jaka. Organizirani je promet manji i do 30 posto, međutim, očekivali smo da će doći individualci, a oni su izostali. Bojim se da će ovakva situacija potrajati te da ćemo manje dolazaka imati i ovaj vikend, a i idući, a pravu sezonu bismo mogli osjetiti tek krajem mjeseca.

Dobro je što su sadašni pokazatelji za razdoblje nakon toga, pa sve do sredine rujna, bolji nego lani. Čujem se s kolegama, i kod njih je slična situacija. Morat ćemo se ozbiljno zamisliti i vidjeti što se događa, kazao je ovaj dugogodišnji turistički djelatnik te dodao kako su cijene iste kao i lani, a kriza u EU jenjava pa to ne mogu biti razlozi zbog kojih nema gostiju.

O tome kakva je situacija, slikovito govori podatak kako su tri najjače turističke agencije u ovoj turističkoj detinaciji u šest dana imale oko 700 noćenja manje, što je pad od 30-ak posto. Na to je ostvarenje utjecala i vremenska prognoza jer su gosti ranije odlazili, a i oni koji su htjeli doći, odustajali su zbog najave lošeg vremena. Inače, kraj lipnja i početak srpnja tradicionalno su uvijek bili vrijeme povećanog dolaska čeških turista kojih ove godine nema puno.

  – Bez gostiju iz Češke se ovaj termin nije popunjavalo. Ovo je vrijeme njihovih blagdana i kao što Talijani imaju ferragosto, Česi dolaze u ovom periodu te ponovno čekaju kraj kolovoza i početak rujna, dodao je Brnić.

U predsezoni, a pogotovo sada, se osjeća gubitak gostiju iz Rusije, reći će Sokolić, navodeći kako Hrvatska strogim viznim režimom iz ruku nije smjela izbiti ovo tržište u koje su neki ulagali 20-ak godina. Ne slaže se da je razlog općenitom padu ruskih dolazaka u Hrvatsku preslagivanje touroperatora na ruskom tržištu, nego je na pad najviše utjecao vizni režim koji s obzirom da Hrvatska nije članica schengenskog režima, nije morao biti tako »tvrd«.

– Nismo si smjeli dozvoliti da ostanemo bez tog tržišta, vizni je režim trebao biti blaži i trebalo ga se postaviti uz prijelazni period. Konkretno, mi smo do 1994. radili s partnerom iz Rusije, koji nam je nakon uvođenja novog viznog režima kazao kako mu je žao, ali da za taj novac, koji ovdje plaća, može otići kamo god hoće, pritom se ne gnjaveći s birokracijom, pa se preorijentirao na Tursku, ispričao nam je predsjednik županijske Strukovne skupine turističkih agencija.

  Sve u svemu, loše vrijeme očito nije jedini uzrok nedostatku pravog ljetnog šušura u turističkim mjestima, na koji će se morati još malo pričekti. Doista je za nadati se – čim kraće. Jer i ove su godine, više no ikad, sve oči uprte u turizam kojim se, eto, svi hvale. Čemu se nije za čuditi, s obzirom da je državna kasa gotovo – prazna. (Alenka Juričić/ Novi list)


Podijeli: Facebook Twiter