Novi namet za 220 tisuća vozača

Muškarci i žene će raditi do 67 godine života. Ako mogu raditi, zašto ne mogu voziti?
Muškarci i žene će raditi do 67 godine života. Ako mogu raditi, zašto ne mogu voziti?

Uskoro će svi stariji od 65 godina života morati, pri produljenju vozačke dozvole, na obavezan liječnički pregled. Tu je mjeru iniciralo Ministarstvo zdravstva, da bi je potom Ministarstvo unutarnjih poslova ugradilo u izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama o kojem je raspravljati Hrvatski sabor.

Zbog te promjene propisa, otvorenim dopisom ministru zdravlja Milivoju Kujundžiću oglasio se Sindikat umirovljenika, gdje tvrde kako se zakonski propisi mijenjaju "bez ikakve argumentacije i valjane analize."

Diskriminacija

"Nacrt prijedloga sadrži niz diskriminatornih odredbi kojima se starije osobe od 65 godina prikazuje kao nesposobne, svrstava ih se u istu kategoriju s osobama koje voze u alkoholiziranom stanju ili pod utjecajem droga, s ciljem , kako se navodi, „eliminacije iz aktivnog upravljanja motornim vozilima," stoji u dopisu sindikata kojeg potpisuje predsjednica Jasna A. Petrović.

Sindikalisti navode da je u postojećem Zakonu o sigurnosti na cestama ugrađena odredba u kojoj stoji kako je liječnik dužan upozoriti pacijenta te obavijestiti policiju o njegovom promijenjenom zdravstvenom stanju, poput bolesti ili invalidnost,  koje bi moglo utjecati na njegovu sposobnost i sigurnost upravljanja vozilom.

"Takav liječnik koji je obavio pregled ili liječio pacijenta odnosno izabrani liječnik opće prakse pozna zdravstveno stanje pacijenta, zna njegove simptome i tegobe, kao i propisanu terapiju, a za razliku od nepoznatog liječnika medicine rada koji bi pregled napravio bez stvarnog uvida u zdravstveno stanje starije osobe te mu za to naplatio oko 450 kuna," objašnjavaju u Sindikatu umirovljenika Hrvatske.

U zemljama Europske unije nema jedinstvenog pravila o liječničkoj kontroli ostarjelih vozača. U Danskoj se vozačka dozvola obnavlja nakon 70. godine uz potvrdu obiteljskog liječnika, a u Nizozemskoj nakon 70. godine na pet godina i to bez liječničkog pregleda. U Velikoj Britaniji obnavlja se nakon 70. godine bez liječničkog pregleda, ali svake tri godine s osobnom izjavom vozača. I u Finskoj poslije 70. godine obnova ovisi o obiteljskom liječniku, dok u Njemačkoj, Francuskoj i Belgiji nema dobnog ograničenja.

"Smatramo kako se ovim zakonskim prijedlogom isključivo želi postići dodatna zarada putem naplate zdravstvenih pregleda iza koje stoji lobi blizak medicini rada. Posljedica diskriminacije za oko 220.000 vozača starijih od 65. godina je mjerljiva i u kunama i bespotrebno potrošenom vremenu i zdravlju. Siromašniji umirovljenici, a to je trećina njih, neće si moći priuštiti obnovu vozačke dozvole, što će uzrokovati njihovu bitno smanjenu mobilnost te dovesti do povećanja socijalne isključenosti," stoji u pismu predsjednice Sindikata umirovljenika Jasne A. Petrović, koja poziva ministra Kujundžića da njegovo ministarstvo odustane od te inicijative.

U Hrvatskoj stranci umirovljenika podsjećaju kako su na tu temu već reagirali na Aktualnom prijepodnevu Hrvatskog sabora.

"Premijer Andrej Plenković rekao je, odgovarajući na zastupničko pitanje umjesto ministra unutarnjeg poslova kojeg nije bilo na sjednici, da će se o tome raspravljati," kaže Silvano Hrelja,  predsjednik HSU. (Dubravko GRAKALIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter