Na današnji dan nestala "Berge Vanga"

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Svega cetiri godine nakon misterioznog potonuca "Berge Istre", koji je koncem 1975. nestao u vodama Filipina, u slicnim i do danas nerazjašnjenim okolnostima u vodama južnog Atlantika, 600 nautickih milja jugozapadno od Rta dobre nade nestao je i brod blizanac "Berge Vanga", velicine tri nogometna igrališta.

Ovaj je brod nestao na današnji dan prije 30 godina. Svaki kontakt s brodom, koji je dobio ime po cuvenom otocicu brijunskog arhipelaga, izgubljen je u ponedjeljak 29. listopada 1979. oko podneva. Od 40 clanova posade nitko nije preživio, a medu mrtvima nije bilo naših ljudi. Kapetan broda bio je 36-godišnji Nokon Johnsen, pomorac od svoje 15. godine.

U slucaju "Berge Istre", uz 30 poginulih, na splavu su uspjela preživjeti dvojica španjolskih mornara. Ta dva preživjela Španjolca svjedocila su nakon spašavanja da su brod potresle tri eksplozije i da je potonuo u svega nekoliko minuta. Vec i zbog toga što je prva izgradena, kao i zbog cinjenice da su potonuce preživjele dvije osobe, "Berge Istra" ce u kolektivnoj memoriji uvijek imati prednost pred "Berge Vangom". No, prije svega, Pula trajno pamti nesretnu cinjenicu da je medu nestalom posadom "Berge Istre" bilo i dvoje mladih Puljana: 26-godišnji Uljanikov pogonski inženjer Edidio Ševrlica s 23-godišnjom suprugom Karmen.

Izgradena za prijevoz nafte i rude, oba su broda plovila prije katastrofe na ruti Brazil - Japan i prevozila željeznu rudu. Prema najcešcem, ali neslužbenom tumacenju uzroka nesrece, i "Berge Istra" i "Berge Vanga" nastradali su zbog eksplozija izazvanih ostacima nafte u teretnim odjeljcima sa željeznom rudom. Nakon ova dva nestanka nisu se više gradili takvi kombinirani brodovi.

"Berge Istra" bio je prvi, a "Berge Vanga" zadnji iz serije od cetiri gigantska broda nosivosti 227.000 tona, koje je pulski Uljanik od 1972. do 1974. izgradio za norvešku brodarsku tvrtku Bergesen. Tada je to bio svjetski brodograditeljski pothvat. Uljanik je tada razvio tehnologiju gradnje trupa iz dva dijela te spajanjem dviju polovica u moru, a "Berge Istra" bio je prvi u seriji. Uljanik je tada u pet godina na taj nacin izgradio cak 11 brodova, od kojih su najveci bili brod "Tarfala", nosivosti 275.000 za švedskog vlasnika, te tanker "Kanchenjunga" s cak 277.120 tona za indijskog vlasnika.

Od cetiri identicna broda za Bergesena, sretnu sudbinu imali su "Berge Adria" i "Berge Brioni", koji su nakon konverzije 80-ih godina još dugo plovili, sve do prije desetak godina. Zbog njihovog dugog radnog vijeka otpada spekulacija o pogrešci u gradnji i slabom spajanju trupa, jedna od brojnih koja se navodila kao uzrok potonuca "Berge Istre" i "Berge Vange". Nisu izostale ni spekulacije da su oba broda oteli vanzemaljci.

Norveški vlasnik do danas nije objavio službeni uzrok dviju nesreca, što pak pothranjuje nagadanja o namjernom potapanju u svrhu naplate astronomskih iznosa osiguranja. S tavana smo oživjeli naslovnicu dvobroja Glasa Istre 3. i 4. studenoga 1979., na kojoj je objavljena intrigantna informacija da je Lloyd osigurao "Berge Vangu" na tada ogromnih 19 milijuna dolara, kao i to da je vijest o nestanku broda priopcena tek 72 sata nakon gubitka veze s "Berge Vangom". Za stradanje "Berge Istre" isplacena je tada najveca pomorska odšteta na svijetu od 18,2 milijuna dolara.


Podijeli: Facebook Twiter