MFF: Umjetnički film ne zarađuje novac

Milena Zajović predstavlja Nenada Puhovskog i Matiju Vukšića, producenta i redatelja filma 'Djeca tranzicije' (D. ŠIŠOVIĆ)
Milena Zajović predstavlja Nenada Puhovskog i Matiju Vukšića, producenta i redatelja filma 'Djeca tranzicije' (D. ŠIŠOVIĆ)

Pljuštala je kiša u Motovunu i četvrtog festivalskog dana, ali ovaj put u optimalnim terminima: većina planiranih dnevnih događanja na otvorenom uspjela se održati.

Nadoknađujući propušteno prethodnih dana, na hotelskoj terasi održana su čak tri "questions and answers" susreta s festivalskim gostima, a prva se predstavila ekipa dan ranije premijerno prikazanog hrvatskog dokumentarnog filma "Djeca tranzicije", redatelj Matija Vukšić i producent Nenad Puhovski.

Zaključajte pištolje

"Nekoliko ljudi mi je poslije gledanja filma reklo da im je bilo muka, a to je i bio cilj", opisao je redatelj Vukšić reakcije publike poslije projekcije ovog nesvakidašnjeg filma koji uz ostalo govori o zanemarivanju djece te o njihovom zlostavljanju odnosno o fenomenu bullyinga.

"Taj bi film trebalo prikazivati roditeljima, da bi, ako već ne prate što im djeca rade na kompjuteru, barem zaključavali pištolje", oporo je komentirao Puhovski, izvijestivši da se preko web-stranice ovog filma pokreće i niz akcija za pomoć zlostavljanoj ili zanemarivanoj djeci koja se nemaju kome obratiti.

"Ovaj film zapravo govori o pravima djece, i o tome da roditelji svojim odlukama ne bi smjeli ugrožavati prava svoje djece", dodao je Puhovski, najavivši da svoj put po festivalima film "Djeca tranzicija" nastavlja u Sarajevu.

Filmski kritičar iz Beograda Miroljub Vučković predstavio je dvojicu redatelja iz festivalske zemlje-partnera Turske, Yusufa Pirhasana kome je u nedjelju prikazan film "Posljednja postaja oslobođenje", te Mahmuta Fazila Coskuna kome je film "Yozgat blues" u programu zadnjeg festivalskog dana.

Coskun je ispričao kako se iznenadio kad mu policajac na zagrebačkom aerodromu nije znao reći gdje je Motovun i koliko do tamo treba putovati, no kad je napokon stigao, za ovaj je gradić rekao da je naprosto - divan.

Njemački producenti u turskim filmovima

Razgovor s ovom dvojicom mlađih turskih filmskih autora usmjerio se u raspravu o kompeticiji umjetničkog i komercijalnog mainstream filma u inače jako plodnoj turskoj filmskoj industriji, koja stvara devedesetak filmova godišnje, a ima i izuzetno jaku televizijsku produkciju.

"Mi ne volimo mainstream filmaše jer oni zarađuju jako mnogo novca", našalio se Coskun, no kako je ispalo iz njihovih kazivanja, mainstream film je u Turskoj onaj koji donosi novac, a umjetnički je onaj film koji ne uspije biti komercijalno uspješan. No, kad je riječ o filmskoj estetici, komercijalni turski film, po mišljenju ove dvojice redatelja, prati uzore holivudskih komedija i starijeg turskog filma, dok je umjetnički turski film nadahnut ruskim i europskim umjetničkim filmovima, intimnije je intoniran i nema velikog komercijalnog potencijala.

Ipak, i umjetnički film u Turskoj uspijeva dobivati potpore odnosno nalaziti ulagače, a u zadnje vrijeme sve više novca u njega ulažu njemački producenti.

Sadomazohistička ljubavna veza

Jurica Pavičić je na trećoj tribini u utorak predstavio velškog pisca Nialla Griffitsa, po čijem je romanu "Kelly + Victor" snimljen u Motovunu prikazani istoimeni film redatelja Kierana Evansa. Kad su mu se obratili za dopuštenje da po njegovu romanu naprave filmski scenarij, Griffits je imao dva čvrsta zahtjeva: da mjesto radnje ostane Liverpool, grad u kojem je dugo živio, i da se kraj ne promijeni u happy end već da ostane tragičan.

Roman i film inače govore o sadomazohističkoj ljubavnoj vezi, ali u svijetu radničke klase, i njegova je socijalna komponenta vrlo važna, naglasio je Griffits, koji dobro poznaje Hrvatsku jer je prije desetak godina sudjelovao u FAK-u i drugim književnim festivalima.

Zvjagincev je Maverick

Pred večernju je projekciju na Kinu Trg u utorak dodijeljeno još jedno tradicionalno festivalsko priznanje, nagrada Motovun Maverick, koja se dodjeljuje za "tvrdoglavost i ustrajnost u vlastitoj umjetničkoj viziji, ljudima koji su se izborili biti jedinstveni i posebni", objasnio je Igor Mirković. Ovogodišnji motovunski Maverick je ruski redatelj Andrej Zvjagincev, ugledni i originalni filmski autor čiji su noviji filmovi također i snažan protest protiv stanja u Putinovoj Rusiji.

Primivši nagradu, Zvjagincev se vrlo kratko zahvalio, rekavši da mu je put od Ljubljane do Motovuna bio prekrasan, a u Motovunu su mu prikazana tri filma, "Povratak", "Izgnanstvo" i "Elena".

Tartufi, vino i tajna povijest MFF-a

Sunčano vrijeme između dva proloma oblaka omogućilo je da u utorak kroz motovunske uličice i trgove krene još jedan ne-filmski festivalski program: vođeni turistički obilazak Motovuna po lokacijama važnima za "tajnu povijest" Motovunskog filmskog festivala.

Te su lokacije obilježene malim pločicama s dvojezičnim objašnjenjima zašto su važne i koji je doprinos tih mjesta ne samo povijesti ovog festivala nego i cjelokupnoj filmskoj povijesti.

Prvu su turu vodili osobno Igor Mirković i Milena Zajović, a program je idealan da se turiste njime na nekoliko sati zabavi i u dane kad u Motovunu nema festivala!

Na festivalskom partyju predstavljene su prerađevine od tartufa buzetske tvrtke Natura te vrhunska slavonska vina, uz koja je predstavljen i jednako čuveni Festival jednominutnog filma u Požegi.

Nakon Arsena Dedića u ponedjeljak, u utorak je još jedna glazbena legenda s južnoslavenskih prostora imala svoj filmsko-glazbeni trenutak: Marko Brecelj, negdašnji frontmen legendarnih Buldožera te kasniji kantautor, performer i subverzivni umjetnik, predstavljen je najprije projekcijom filma "Stariji parazit ili tko je Marko Brecelj?" redatelja Janeza Burgera, a zatim je nastupio i na večernjem koncertu u hotelskome vrtu.

Svoj nastup Brecelj je otvorio satiričkom tiradom na račun koparskog gradonačelnika Borisa Popoviča, kojeg je u obliku lutke-kentaura ponudio na "jahanje" publici. Također, donio je i publici ponudio po kanistar koparske malvazije i refoška, a prateći se na gitari izveo je niz svojih "minimalističkih" pjesama podijelivši na kraju publici i nekoliko DVD-a sa spomenutim filmom. (D. ŠIŠOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter