Vrijedan opus Alojza Orela

S otvaranja izložbe "Alojz Orel: Eksperimenti" (D. ŠTIFANIĆ)
S otvaranja izložbe "Alojz Orel: Eksperimenti" (D. ŠTIFANIĆ)

Nakon što je prošla godina u kulturološkom smislu bila godina fotografa Alojza Orela, u petak je u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli otvorena nova reprezentativna, dojmljiva i pregledna izložba radova ovog kultnog pulskog umjetničkog i dokumentarističkog fotografa, fotoreportera i pedagoga, pod nazivom "Alojz Orel: Eksperimenti".

Svjedočeći o vrijednom opusu, prvo je u lipnju 2014. postavljena izložba "Pulski album" Povijesnog i pomorskog muzeja Istre; na jesen je održana velika humanitarna izložba 800 jedinstvenih Orelovih fotografija na 46 gradskih lokacija pod nazivom "Pula je i moj grad", da bi u prosincu u Gradskoj galeriji, uz fotokolaže Antuna Motike, Alojz Orel (1918. –2002.) bio predstavljen s deset kolor solarizacija koje je radio među prvima u svijetu.

Za ovu je priliku odabrano 50-ak motiva koji vremenski pokrivaju razdoblje od početka 50-ih do 70-ih godina 20. stoljeća, a kako je prilikom otvaranja izložbe rekla ravnateljica MSUI-a Ketrin Milićević Mijošek, izložba donosi uvid u autorovu zanimljivu paralelnu profesionalnu i umjetničku stvarnost, u onaj dio opusa koji  ga prema svojim značajkama nedvojbeno potvrđuje kao strastvenog istraživača, inovatora i eksperimentatora.

Koristeći ondašnje tehničke i tehnološke mogućnosti (kolor solarizacije, bareljefi, fotomontaže, foto-grafike u duhu pop artističkog razdoblja) autor je učinio "drugačijima" pejzaže, vedute gradova i mjesta, suptilne aktove, ljude zabilježene pri obavljanju svakodnevnih poslova; stočare, ribare, varioce...

- Alojz Orel ostavio nam je lijep i bogat opus, mjerljiv u okvirima istarskog, hrvatskog, ali i internacionalnog stvaralaštva. Iz fotografija se očituje njegova ljubav prema Istri, njenim ljudima i krajolicima. Ovom izložbom odajemo priznanje autoru koji je doprinio afirmaciji pojma i statusa fotografa-umjetnika i fotografije kao ravnopravne umjetničke discipline, naglasila je Ketrin Milićević Mijošek, posebno zahvalivši Alekseju Orelu, Afroditi Bulajić, Povijesnom muzeju Istre i kustosici Lani Skuljan Bilić, kao i HRT-u, čiji je desetominutni dokumentarni film "Fotografija u Hrvatskoj - Alojz Orel", sastavni dio ove izložbe.

Tu su i Orelove fotografije iz 50-ih i 60-ih ("Klikeri", "Šijana", "U vrtlogu ljubavi"…) koje zalaze u područje polu-apstraktnog i apstraktnog likovnog govora, a izložen je i ciklus "Regata" koji polazi od predmetne stvarnosti da bi potom snimateljskim (pomicanjem objektiva) i laboratorijskim postupcima u crno-bijeloj, toniranoj te fotografiji u boji, postigao efekte maštovitosti, bezvremenosti i fantastičnosti.

Korištena je građa "Ostavštine Alojza Orela" u vlasništvu njegova unuka Alekseja Orela te Povijesnog i pomorskog muzeja Istre, a izložba ostaje otvorena do 28. lipnja. (Z. ANGELESKI, snimio D. ŠTIFANIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter