Red Bull Air Race: Prolasci kroz vrata do 340 km/h

Danas na rasporedu treninzi u "chalenger classu" (M. MIJOŠEK)
Danas na rasporedu treninzi u "chalenger classu" (M. MIJOŠEK)

Službenim treningom master klase započela je u Rovinju druga utrka u kalendaru Red Bullovog svjetskog prvenstva u akrobatskom letenju. Dvanaest najboljih svjetskih pilota te osmorica natjecatelja u "chalenger classu" isprobavat će do 16 sati zadane manevre na šest kilometara dugoj morskoj stazi između 25 metarskih pilona. Cilj utrke je postići što brže vrijeme te čim preciznije proći između prepreka.

Piloti su svoje zadaće obavili izuzetno precizno uz vrhunsku letačku eleganciju, zadivivši time okupljeno mnoštvo. Tek poneki bi pilot krilom dodirnuo zračni pilos koji bi se probušen potom srušio, ali bi ga tehničari u rekordnom roku zamijenili novim.

Premda su organizatori strahovali od moguće bure koja bi uvelike otežala pilotima upravljanje između divovskih vrata, vrijeme je pilote poslužilo, izmjenjivalo se sunčano i oblačno vrijeme, no vjetra nije bilo. Inače, sigurnosni uvjeti su znatno poboljšani u odnosu na protekle godine, obzirom da je upravo iz ovog razloga ovo natjecanje pauziralo nekoliko sezona. Bilo je naprosto - preopasno. Nova pravila donijela su stroge sigurnosne uvjete, primjerice ograničena je brzina prolaza kroz vrata na najviše 340 km/h, morska staza je dovoljno udaljena od publike iznad koje piloti ne prelijeću, a povećana je i visina pilosa, čime i najnižeg dozvoljenog leta iznad površine.

Utrci je u četvrtak prethodio tradicionalni izvidnički let trojice pilota, Austrijanaca Hannesa Archa kojeg su pratili Britanac Nigel Lamb i Mađar Peter Besenyei. Pred prvu europsku utrku ove sezone nakon pobjede u Abu Dhabiju u vodstvu je aktualni prvak Paul Bonhomme, a Austrijanac Arch je na drugome mjestu s malim zaostatkom. Sutra su na rasporedu treninzi od 9 do 13 sati, potom u 14.45 slijede kvalifikacije u master klasi te challenger kup koji će trajati do 17.15. (K. TADIJIĆ)

Što se od pilota zahtjeva?

Bivši natjecatelj i direktor utrke Steve Jones pojasnio je što sve pilote čeka na rovinjskog stazi.

- Kod prvog je okreta važan tajming. Uđe li prerano, pilot usred okreta mora korigirati liniju, a uđe li prekasno mora postići veliku G silu čime stvara otpor i to će ga koštati dragocjenog vremena, tvrdi on.

Nakon šikane, tvrdi Jones, slijedi G-okret i prolaz kroz treća zračna vrata prema četvrtima. Potom pilot mora proći kroz peta i šesta vrata što zahtijeva veliku strategiju.

- Ne uhvati li pilot dobru liniju kroz četvrta vrata ili pak prekasno uhvati okret, može mu biti problem ispraviti se kako bi pravilno prošao kroz sljedeća vrata, a potom i totalno izgubiti ritam, dodaje.

Prvi krug završava oštrim vertikalnim okretom koji zahtijeva fizičku spremnost i apsolutnu preciznost - upravo ono čime se odlikuju ovi piloti.

- Natjecatelji će morati lagano okrenuti udesno prije ulaska u vrata kako bi osigurali dovoljno mjesta za prolaz te izbjegli prelet iznad gornje dopuštene granice. Nakon toga će morati povući ručicu i izdržati 10G što će ih zakucati u sjedalo, objašnjava stručnjak te dodaje:"Kad G sila popusti, treba što je ranije moguće snimiti izlaz kroz osma vrata kako bi ostali na stazi i završili drugi krug. Udarac u pilon znači isključenje."


Trenutni poredak pilota
Master class
1. Paul Bonhomme (Velika Britanija) 12
2. Hannes Arch (Austrija) 9
3. Pete McLeod (Kanada) 7
4. Matt Hall (Australija) 5
5. Nigel Lamb (Velika Britanija) 4
6. Matthias Dolderer (Njemačka) 3
7. Martin Sonka (Češka) 2
8. Nicolas Ivanoff (Francuska) 1
9. Yoshihide Muroya (Japan) 0
10.Peter Besenyei (Mađarska) 0
11.Kirby Chambliss (SAD) 0
12.Michael Goulian (SAD) 0


Podijeli: Facebook Twiter