Automobili iz vremena kad smo bili klinci

Oldtimeri su prošli u defileu Lungomareom
Oldtimeri su prošli u defileu Lungomareom

"To su automobili iz vremena kad smo bili klinci", komentirao je jedan Puljanin koji je u nedjelju prošao Forumom, gdje je, u sklopu Prvog susreta povijesnih vozila, bilo parkirano 50-ak retro automobila, među kojima su dominirali upravo oni koji su bili popularni 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća: fiće, spačeki, bube, stojadini, žabe… Susret je organizirao Auto-moto klub Pula u povodu 25. rujna, dana kada je 1943. godine donijeta povijesna odluka o sjedinjenju Istre matici Hrvatskoj.

Priče o minulim vremenima

Dan i mjesto manifestacije bili su pun pogodak: idealno sunčano vrijeme izmamilo je brojne Puljane i skupine turista koji su znatiželjno zavirivali u vozila, još uvijek u voznom stanju. Bilo je lijepo i dirljivo slušati vlasnike automobila kako pričaju priče o svojim ljubimcima, a zapravo su to priče o minulim vremenima, o individualnim sudbinama, ali i događajima koji su obilježili povijest.

Boris Siljan, tajnik Auto-moto kluba Pula, kazao je da su na ovaj način željeli obilježiti važan datum sjedinjenja Istre. Sudionici su se nakon jutarnjeg okupljanja na Forumu otputili u Povijesni i pomorski muzej Istre gdje su razgledali vrijednu izložbu o Istri u Drugom svjetskom ratu, a potom i tunele Zerostrasse, gdje im je priređena zakuska. U ranim popodnevnim satima uslijedio je defile vozilima po pulskim ulicama, nakon čega su se sudionici premjestili na Puntiželu i nastavili se družiti uz piknik.

Izloženi oldtimeri trebali su biti stariji od 30 godina, a najvremešniji među njima bio je Hupmobile iz 1921. godine kojeg je Slovenac Simon Rolih kupio prije 15-ak godina od jednog Engleza. Platio ga je puno, kaže, ne želeći precizirati - koliko. Rolih je u Hupmobilu stigao iz Ilirske Bistrice, prevalivši 110 kilometara bez problema, vozeći brzinom i do 90 , pa i stotinu kilometara na sat.

- To je inače američki automobil, model R – Starder, kabriolet. Ima 3.000 kubika, sirenu na kompresiju, s felgama izrađenim od afričkog drveta, kaže nam Rolih te otkriva da ovaj automobil troši čak 20 litara benzina. Na pitanje koliko ga stoji održavanje, odgovorio je da ulaže malo jer sam obavlja popravke. Po struci je mehaničar, pa osim ovog, posjeduje još nekoliko oldtimera koje obnavlja. Svi modeli koje posjeduje datiraju iz vremena prije Drugog svjetskog rata. Pitamo ga koliko dugo može uopće trajati jedan takav automobil. "Može trajati koliko želite, samo točite benzin i ulje", dodao je.

Nama je za oko zapeo "ljupki" Fiat Ballila iz 1934. godine, ulickan i sjajan, s retro čentrinom na zadnjem sicu. Vlasnik Guerino Barbieri kaže da ga je kupio 1969. godine u Puli, od pokojnog Marija Krajcara, oca glazbenika Bruna Krajcara.

- To mi je bio prvi automobil i još uvijek ga vozim, pogotovo ljeti, kad je lijepo vrijeme. Troši 6-7 litara. Ja sam restaurator, imam još tri oldtimera. Svi su registrirani i u voznom stanju. Devedeset posto radova sam obavim, ali to je skup sport. Moja penzija premala je za benzinu, kaže Barbieri, dok njegova supruga Vilma dodaje "Dajem mu poticaj, neka se guštira. To su mu ljubavnice".

Četvorke i vojni džipovi

Bilo je tu i, kako je rekao jedan izlagač, preteča SUV-ova, popularnih Renaultovih "četvorki" koje su služile za sve, i za putovanje, i za kampanju, i za pecanje. Gdje nije mogao automobil, mogla je "četvorka" koju i danas možemo vidjeti na pulskim ulicama. Pažnju su plijenila i dva američka vojna džipa iz 1943. godine, sa svom silom opreme uglavljene nadohvat ruke: sjekirom, lopatom, pijukom, baterijskom lampom i šatorskim krilima, idealnim za mirnodopsko kampiranje u divljini. (Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ, snimio Neven LAZAREVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter