Umirovljena plivarica Pic prva završila u rezalištu Tehnomonta

Feručo Pilat, Edi Štifanić, Anna Maria Barbić, Adrijano Jugovac i potpredsjednica vijeća Snježana Mekota
Feručo Pilat, Edi Štifanić, Anna Maria Barbić, Adrijano Jugovac i potpredsjednica vijeća Snježana Mekota

Plivarica Pic iz kvarnerske flote prva je „žrtva“ ovogodišnjeg ciklusa scrapinga koji je jučer započet u pulskom brodogradilištu Tehnomont. Scraping ili mjera trajnog prestanka ribolovnih aktivnosti je program Ministarstva poljoprivrede i ribarstva koji uz financijsku potporu Europske unije ima za cilj smanjiti ribarsku flotu i spriječiti prekomjerni izlov u zemljama Unije. U Hrvatskoj se program provodi treću godinu za redom.

Umirovljenje

Dosad je mogućnost trajnog napuštanja gospodarskog ribolova iskoristilo 30 plovila za što je vlasnicima kroz potpore isplaćeno ukupno 31,6 milijuna kuna. U ministarstvu tvrde kako ribolov uglavnom napušta starija populacija a vlasnici brodova, ovisno o vrsti plovila za odštetu mogu dobiti od 50 do 250 tisuća eura. Ukupni iznos predviđen za provođenje ove mjere kroz razdoblje od 2014. do 2020. godine u protuvrijednosti je 22 milijuna eura.

U brodogradilištu Tehnomont pripreme za ovogodišnji ciklus započete su  početkom kolovoza. Ribarima koji su odlučili na ovaj način „umiroviti“ svoje ribarske brodice, poslane su ponude pri čemu se 10 od ukupno 11 njih koji će ovo godine za tu namjenu dobiti potporu Ministarstva poljoprivrede odlučilo za scraping u manjem pulskom škveru. Prva četiri broda uništavaju se do konca ovog tjedna, a uz plivaricu Pic, uništene će biti i tri koče. Do konca godine, odnosno u listopadu bit će još uništeni brodovi Meduza i Argentin i četiri brodice, ukupno u ovoj godini deset plovila.  

- Mi smo kao brodogradilište bili dužni napraviti reciklažne planove za te brodice koje je ovjerio Hrvatski registar brodova. Zatim je uz prisustvo predstavnika Ministarstva poljoprivrede, odnosno njihove Ribarske inspekcije izvršeno skidanja uređaja za praćenje broda, tzv. tracking uređaja, a oni moraju biti prisutni i kod operacije trajnog onesposobljavanja broda odnosno skidanja ili bosch pumpe ili skidanje kopče ili skidanje vratila propelera s propelerom. Nakon toga se može započeti sa scrapingom“ – pojašnjava nam proceduru rukovoditelj odjela za remont i voditelj scrapinga Zdenko Bakiš.

Naravno uvjet za početak je da s broda budu odstranjene sve opasne tekućine, motorno ulje, plinovi, ali i dijelovi poput motora, kopče, vratila propelera s propelerom, rezervoari goriva, akumulatori, sav ribarski alat i sve ono što bi moćni „grajfer“ iz pulskog Metisa moglo omesti u obavljanju svog posla. Nakon što je to sve obavljeno na Tehnomontovom navozu ostala je drvena ljuska broda Pic s palubom i natkabinom koju je u nešto više od sat vremena stroj izdrobio i prebacio u kamione koji su te ostatke otpremili na sortiranje u Metis.

Ovo je treća godina scrapinga u Tehnomontu, a najveći dosad uništeni brod bio je 26-metarska koča iz Dubrovnika iza koje je ostalo 110 tona drvene građe. Plivarica Pic koja je jučer uništena u novom ciklusu scrapinga jedan je od većih brodova koji su na ovaj način „umirovljeni“, a samo drvena građa koja se jučer našla na udaru grajfera težila je oko 90 tona. (Milan PAVLOVIĆ, snimio Milivoj MIJOŠEK)


Podijeli: Facebook Twiter