Svjetlo i pejzaž iznad Normandije presudni

Pljukanci na istarski s kobasicama, pršutom, rebrima i gljivama (A. DAGOSTIN)
Pljukanci na istarski s kobasicama, pršutom, rebrima i gljivama (A. DAGOSTIN)

Vinko Šaina, jedan od najproduktivnijih labinskih autora, ove godine bilježi 45. godišnjicu svojeg likovnog djelovanja. Tim je povodom u Gradskoj galeriji Labin predstavljena likovna monografija "Vinko Šaina" čiji su autori dr. Berislav Valušek i prof. Roberto Tessari, te je otvorena monografska izložba "Slikar svjetla".

Moderatorica večeri, Alis Šaina, u svojstvu predstavnice nakladnika monografije, Galerije Alvona, uz pozdrave dobrodošlice mnogobrojnoj publici predstavila je autore monografije, Berislava Valušeka i Roberta Tessarija.

Let avionom

Berislav Valušek u svojem obraćanju publici konstatirao je kako je Vinko Šaina u početku svog stvaralaštva, krajem 70-ih godina, suprotno tadašnjim kretanjima u likovnoj umjetnosti, s figuracije prešao na apstrakciju.

- Uzeo je nekoliko boja i razlio ih na nekakvoj površini nakon čega su one stvorile nekakvu organizaciju, koju je on prihvatio kao svoju. Iz toga se iznjedrilo sve ono što je kasnije stvorio. Pored toga, ključan događaj za njegovu inicijaciju bili su svjetlo i pejzaž koje je vidio prilikom leta avionom iznad Normandije. Tu se dogodilo sve ono po čemu danas poznajemo Vinka Šainu, kazao je Valušek.

Govoreći o retrospektivnom uvidu u umjetničko djelovanje ovog autora, Valušek je istaknuo da se Šaina svrstava u red onih autora koji su spojili, do pojave postmodernizma, nespojivo: impersonalni geometrijski red i spontani subjektivni (neo)ekspresionizam osobnog rukopisa i morfologije. To je novi duh sinteza ambivalentnih parova u dijalektičkom odnosu iz kasnih 1980-ih, vremena kad Šaina više nije tražilo nove strategije, već nove kombinacije.

Šainin put do apstraktnog krajobraza bio je trenutan, poput vizije koja bi se mogla nazvati čak i epifanije. Za njegove slike može se reći da sadrže labinske krajolike, koji su, kako ih Šaina opisuje, široki i prostrani, raskošno artikulirani, puni neba i zraka. Njegovi radovi se vizualno i motivski ne pozivaju na njih jer su fikcije predjela koji su bezgranični, izvanvremenski, imaginativni, elementarni i univerzalni.

Ovaj autor ostvario je potpuno novu pokretljivost pejzaža, drukčiju i začudnu tektoniku, koja se otima klasičnim određenjima. Poput zvuka koji možemo modelirati i modulirati, tako je i slikarov krajobraz postao distorzičan, "izobličen", da bi bio ponovo uobličen u izvanredne dinamičke strukture, koje ne otkrivaju samo vanjski izvor poticaja, već dijagnosticiraju unutrašnja duhovna stanja, zaključuje Valušek.

Roberto Tessari, izvanredni profesor komparativne književnosti na Sveučilištu u Torinu, među ostalim i stručnjak fenomenologije slike, u svom je dubinskom tumačenju Šaininog umjetničkog djelovanja njegove radove nazvao glazbom svjetla i krajolika.

Mitsko i mudro

- Paralelni svijet Vinka Šaine poziva da prijeđemo granice vidljivog, opipljivog svijeta i otkrijemo sve oblike mitskog, mističnog i mudrog, te uvodi pozornog promatrača u duhovnu dimenziju kojoj pripada naše biološko postojanje. To je glazba svjetla koja nam omogućuje da istražujemo nepoznati svijet, pejzaž duhovih atmosfera proživljenih u duši jednog umjetnika. Otkriva nam se svijet nevidljiv materijalnim očima do kojega se može doprijeti samo poetskom kreativnošću, svijet koji obećava da će nam otkriti svaki oblik spoznaje i poziva nas da nadiđemo granice vidljivoga te da oči duše uperimo prema nepoznatoj domovini našeg unutarnjeg bića. Radi se o prostoru kojega francuski filozof Henry Corbin definira latinskim riječima "Mundus imaginalis", kazao je među ostalim Tessari.

Recenzent Mladen Lucić istaknuo je kako su, iako proizašli iz dva različita pera, oba osvrta na opus Vinka Šaine, zapravo prepoznala ono što je vrlo bitno kada se radi o njegovom stvaralaštvu, a to je kozmička snaga njegova slikarstva. "Uživao sam čitati Valušekov i Tessarijev tekst jednako kao što sam uživao gledati Šainine slike. Danas pred nama imamo monografiju koju je sama po sebi umjetnički proizvod", zaključio je Lučić.

Osim Mladena Lučića, recenzije monografije pisali su i Nataša Šegota Lah te Ervin Dubrović.

Uslijedile su zahvale suradnicima koji su sudjelovali u stvaranju ove likovne monografije, kao i institucijama koje su programskom financijskom podrškom omogućile njezinu realizaciju. Vinko Šaina također se obratio prisutnima uputivši riječi zahvale mnogobrojnoj publici prisutnoj u Gradskoj galeriji Labin, kao i svima koji su na bilo koji način pomogli u realizaciji ove monografije i monografske izložbe.

Na samome kraju, publici se obratio i gradonačelnik Grada Labina Valter Glavičić koji je izložbu "Slikar svjetla" proglasio otvorenom i čestitao autoru na uspjehu, te dugogodišnjem radu i doprinosu umjetnosti i kulturnom životu Grada Labina.

Tri prostora

Monografska izložba "Slikar svjetla" ostaje otvorena do 21. listopada, a osim u Gradskoj galeriji Labin postavljena je i u galerijskom prostoru Narodnog muzeja Labin, u galeriji Alvona, te palači Negri. U programu promocije nastupio je kantautor Bruno Krajcar izvedbom nekoliko svojih skladbi, a svoje stihove posvećene umjetniku govorile su Vlasta Juretić i Nada Galant.

Realizaciju likovne monografije i izložbe "Slikar svjetla" suradnjom i potporom omogućili su: Galerija Alvona, Narodni muzej Labin, Pučko otvoreno učilište Labin, Grad Labin, Istarska županija, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Turistička zajednica Labin-Rabac, Zajednica Talijana "Giuseppina Martinuzzi" Labin i LABIN 2000 d.o.o. (Napisao i snimio Adriano ŠĆULAC)


Podijeli: Facebook Twiter