Podzemni grad XXI", Zastave i Rudnici kulture pred albanskom publikom

Vodeći u pelotonu u umaškom điru (M. GAVRAN)
Vodeći u pelotonu u umaškom điru (M. GAVRAN)

Umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI upravo je završio dvotjednu turneju po Albaniji u sklopu projekta regionalne suradničke platforme "Rudnici kulture", na kojoj je pored dvije izložbe i jedne umjetničke akcije, posjetio i dokumentirao nekoliko napuštenih rudarskih lokaliteta, održao predavanje za studente arhitekture te radionicu o mogućnostima inter-regionalne suradnje za članove nekoliko nezavisnih, kulturnih organizacija, izvješćuju iz L.A.E.-a

Rudarska baština kao javno-kulturalni poligon

Saznajemo da je fundamentalni projekt L.A.E.-a "Podzemni grad XXI” predstavljen na izložbi u bivšem podzemnom skloništu – bunkeru u samom centru Tirane, kojega je za potrebe policije i tajne službe dao sagraditi albanski diktator Enver Hohxa. Izložbu je činila multimedijalna instalacija pod nazivom "Subpolis: Underground City XXl" te didaktički dio s velikim, deset metara dugim plakatom, odnosno "vremenskom crtom" koji prikazuje povijest labinskog rudnika, od 17. stoljeća do danas, predočavajući formativne okolnosti osnutka i razvoja L.A.E.-a te geneze projekta Podzemni grad. Izložba je ostvarena kroz suradnju s albanskom udrugom Qendra URA, koja je sudjelovala u prenamjeni tog podzemnog skloništa u povijesni muzej, pod nazivom Bunk'Art 2, te u njemu redovito organizira kulturno-umjetničke programe.

Na otvorenju izložbe je 30. rujna, bilo i osoblje hrvatske ambasade u Tirani, a dan kasnije članove L.A.E.-a u hrvatskom je veleposlanstvu, koje je posredovalo i pružilo značajnu organizacijsku potporu za izvođenje akcije/performansa "Zastave" u Bulqizi, primila veleposlanica Sonja Bujas-Juraga.

- Umjetnička akcija "Zastave" izvedena je 4. listopada u rudniku kroma, u malom mjestu Bulqiza, u središnjoj Albaniji. Koncept toga "social sculpturing" projekta zasniva se na osvještavanju lokalnih zajednica o vlastitoj rudarsko-industrijskoj baštini kao mogućem javno-kulturalnom poligonu koji bi se u budućnosti mogao, iz industrijske distopije, pretvoriti u umjetnički zamišljenu utopiju s kulturno-turističkim potencijalom. Koncept je baziran i na kritičkom odmaku od fascinacije industrijom na početku 20. stoljeća, te razmatranju upečatljivog estetskog koda kojega je formiralo načelo uporabnosti, kojim su bili fascinirani mnogi avangardni umjetnički pokreti toga doba, od futurista do konstruktivista, dok se danas prema tehnološkom napretku i mogućim konzekvencama ispoljava prilična skepsa, ističu iz L. A. E. -a.

Putujuća izložba obogaćena novim radovima

Taj je koncept vidljiv i u radovima skupne izložbe "Rudnici kulture-od industrijske do umjetničke revolucije" koja je 6. listopada otvorena u kulturnom centru "Tulla" u Tirani, čiji je jedan od vlasnika i voditelja kosovski dizajner i glazbenik Alban Nimani. Ova se putujuća izložba svake godine proširuje radom umjetnika u čijoj zemlji gostuje, pa je najnovija akvizicija u postavu albanski umjetnik Helidon Gjergji koji bilježi mnoga značajna predstavljanja u svijetu, među ostalim, i na venecijanskom bijenalu, a trenutno radi i živi u New Yorku. Njegov rad pod nazivom "Minefield" sastoji se od četiri digitalna printa na aluminijskim pločama. Na krovu kulturnog centra premijerno je, u izvornoj site-specific verziji, predstavljen i rad "HOTel" kosovskog umjetnika Albana Muje, koji kroz atraktivnu instalaciju u formi svjetlosne reklame/natpisa za hotel, na kojoj ne svijetle posljednja dva slova, problematizira pitanje tranzicije u zemljama bivšeg istočnog bloka te utjecaja stranog kapitala pomoću kojega se te ekonomski iscrpljene zemlje, zapravo, koloniziraju. Uz ove nove radove, izložbu

"Rudnici kulture" čini dosadašnji postav s radovima umjetnika i grupa: Laibach, Metal Guru i Dario Šolman, Mladen Miljanović i Vladimir Knežević, Irena Lagator-Pejović, Autopsia i Nikola Pijanmanov.

Izložbu u Tulla centru otvorio je voditelj Galerije Lamparna Damir Stojnić, a uz brojnu publiku, otvorenju je prisustvovala i ambasadorica delegacije Europske unije u Tirani, Romana Vlahutin. Za vrijeme trajanja izložbe, koja ostaje otvorena do 5. studenog, biti će organizirano i nekoliko projekcija dokumentarnog filma Želimira Žilnika "Stara škola kapitalizma".

Izložbena turneja L.A.E.-a u Albaniji ostvarena je uz potporu Ministarstva kulture, Zaklade "Kultura nova" i Istarske županije. (Priredila B. Ć. J.)


Podijeli: Facebook Twiter