Na Brijunima nema mjesta za vojsku i odmarališta političke elite

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Viši savjetnik iz Instituta za turizam, dr. Ivo Kunst, ne dijeli do kraja posvemašnji optimizam što se po uspješnoj ljetnoj sezoni proširio državnim institucijama, pa i medijima. Treba pogledati, napominje Kunst, ide li turizam u pravom smjeru te je li strategija razvoja te privredne grane dobro osmišljena.

- Kako ocjenjujete proteklu ljetnu turističku sezonu - jesu li - postignuti rekordi vjerodostojni?

- Sezona koja još traje svakako je bila rekordna po broju dolazaka i noćenja kao i po financijskim učincima. U tom smislu, ne bi trebalo biti sumnje da su rezultati vjerodostojni. S druge strane, postavlja se pitanje jesu li to jedini kriteriji na temelju kojih se ocjenjuje ide li hrvatski turizam u pravome smjeru? Meni se, naime, još uvijek čini da se turizam u Hrvatskoj dešava uglavnom po inerciji i bez da se njegovim razvojem i rastom promišljeno upravlja sukladno zacrtanoj strategiji. Jer kako inače objasniti činjenicu da smo već ove godine postigli broj noćenja koji je Strategijom zacrtan za 2020. godinu, a da smo u slučaju financijskih primitaka tek negdje na razini 2017. godine.

- Nema značajnijih pomaka niti u pogledu bivše vojne imovine?

- Svemu tome valja pridodati i činjenicu da se još uvijek nijedan bivši vojni objekt ili napušteno industrijsko postrojenje na turistički atraktivnoj lokaciji nije transformiralo u turistički interesantnu ponudu, da nema kvalitetne suradnje među različitim ministarstvima čija je jurisdikcija bilo direktno, bilo indirektno povezana s kvalitetom ukupne turističke usluge i destinacijskog turističkog proizvoda. Čini mi se da je i ovo dovoljno za prosudbu je li se u još jednoj, brojčano rekordnoj turističkoj godini doista učinio neki željeni i obećavani kvalitativni iskorak.

- Sve više se govori o održivom turizmu – gdje su granice rasta, broja gostiju i noćenja?

- O održivosti hrvatskog turizma se, nažalost, još uvijek uglavnom samo govori. Granice rasta zasigurno leže ne samo u kvaliteti i raspoloživosti komunalne i druge infrastrukture - od prometa u mirovanju, osobito na razini samih turističkih (mikro)destinacija, preko zbrinjavanja krutog otpada, do fekalne i oborinske odvodnje i vodoopskrbe, već i u mjeri u kojoj je domicilno stanovništvo spremno za suživot sa turistima, osobito u kontekstu trajanja turističke sezone. Ipak, mišljenja sam da najveću prijetnju dugoročnoj razvojnoj održivosti hrvatskog turizma čini turistifikacija samo uskog obalnog pojasa, naročito u kontekstu nekontroliranog rasta obiteljskih apartmana. Što je prostor na kojem se dešava turistički razvoj plići, osobito u smislu praćenja obalne linije Jadrana, to će dugoročno održivi prihvatni kapacitet Hrvatske, kako u ekološkom, tako i socijalnom i ekonomskom kontekstu, biti manji, iz čega se može zaključiti da će se granice održivosti vrlo brzo doseći. Posebnu pažnju bi valjalo usmjeriti na potrebu turističkog razvoja po dubini teritorija, a što su određeni dijelovi zemlje, kao što su, primjerice, Istra ili Imotska krajina, već shvatili ne samo kao nužnost, već i dobrodošlu proizvodnu diferencijaciju i inovaciju.

- Ima li Hrvatska infrastrukturu za sve veći broj turista - ceste su krcate, u nekim gradovima ne radi ni kanalizacija, nema interneta....

- Očito da nema. Ili bolje reći, postojeća je infrastruktura dovoljna za veći dio godine kad nema turista, dok su evidentna uska grla tijekom sezone zato jer u Hrvatsku 90 posto svih gostiju dolazi samo tijekom četiri ljetna mjeseca i tad nastaju problemi. Takva situacija nameće i pitanje ekonomske smislenosti ulaganja u proširenje za turizam vitalnih infrastrukturnih sustava. Uzmite za primjer samo Dalmatinu, cestu A1 koja je, sasvim sigurno, vitalna prometna žila kucavica koju ljeti koristi ogroman broj turista, a koja je od listopada do svibnja gotovo prazna te koja svojim autonomnim prihodima ne može nikako vratiti novce koji su u nju uloženi. Neovisno o tome, međutim, ako Hrvatska dugoročno želi opstati na turističkom tržištu, potrebno je smisleno i odgovorno, a to znači i ekonomski koliko-toliko racionalno, ulagati u proširivanje identificiranih infrastrukturnih uskih grla, osobito na razini svake pojedine turističke destinacije. Osim vlastitih sredstava općina/gradova, danas je, na sreću, moguće aplicirati i za različita sredstva EU fondova. (Dubravko GRAKALIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter