Mobilna i web aplikacija promijenit će parkiranje u Puli

(Manuel ANGELINI)
(Manuel ANGELINI)

Krajem prošlog tjedna za projekt sustava naplate parkiranja "SPARK Sense" kojeg provodi pulska informatička tvrtka Penta, u suradnji s Pula parkingom i Fakultetom prometnih znanosti iz Zagreba, donesena je odluka o bespovratnom sufinanciranju projekta u iznosu od oko 1,4 milijuna kuna (70 posto troškova) iz fondova Europske unije. U narednih mjesec i pol dana potpisat će se ugovor s Ministarstvom gospodarstva nakon čega, dakle od Nove godine, kreće jednogodišnja realizacija projekta, koji će promijeniti parkiranje u Puli. 

Realizacija nakon Nove godine

Cilj projekta je smanjenje prometnih gužvi, olakšavanje vozačima obavljanje svakodnevnih obveza i omogućavanje rezervacije parkirnog mjesta u centru grada. Zvuči nevjerojatno da će se parkirno mjesto moći rezervirati u centru grada, međutim, napredne tehnologije omogućit će ovu (ne)svakidašnju pojavu u Puli.

- U projektu sudjeluju tri partnera, Pula parking, Prometni fakultet i Penta. Projekt je vrijedan oko 1,4 milijuna kuna, od čega 150 tisuća kuna otada na Prometni fakultet, a ostatak na Pentu i Pula parking. Mi smo dobili 888 tisuća kuna, a trebamo uložiti 350 tisuća kuna vlastitih sredstava. U narednih 45 dana potpisat će se ugovor te vjerujem da bi realizacija projekta mogla početi negdje nakon Nove godine. Imamo godinu dana rok da sve realiziramo, kaže nam direktor Pente Mladen Pamić.

Pamić navodi da su projekt SPARK Sense prijavili na fondove EU u program IRI - investicije, razvoj, inovacije. Prihvatljivi projekti bili su oni koji su u sebi sadržavali inovaciju i razvoj projekta koji još ne postoji. Kako Penti ovo nije prvi projekt već su s Grcima i Španjolcima sudjelovali već u EU projektu "javnih bicikala" koje su realizirane u Puli (Giardini, kod Sljemena, Autobusni kolodvor, Verudela), dobili su dodatne bodove na EU natječaju.

- Da bi uopće pokazali ima li smisla upuštati se u projekt, odradili smo pilot projekt. Na parkiralištima kod Županije i Fakulteta postavili smo senzore koji pokazuju koliko ima slobodnih mjesta na parkiralištima. Vidjeli smo da je ta tehnologija primjenjiva u našeg gradu, da daje pozitivne rezultate i odlučili smo krenuti u projekt nadogradnje sustava, pojašnjava razvijanje projekta direktor Pente.

Primjerima dobre prakse, nadzorom parkirališta i prikazom slobodnih mjesta za parkiranje, štedi se na potrošnji benzina, a time se postiže manje ispuštanje štetnih čestica u zrak, dakle, manje zagađivanja. Postavljeni senzori svakih 20 sekundi šalju signal na "repeatere" o zauzetosti parkirnog mjesta, što se sve šalje na server i daje informaciju o slobodnim mjestima. Takav sustav u Puli radi već tri godine i sada se kreće u nadogradnju. 

Reklamama do besplatnog parkiranja

- SPARK Sense sada donosi inovativne stvari. U Puli postoji više uličnih parkirnih mjesta nego na zatvorenim parkiralištima. Izradit će se mobilna te web aplikacija na stranici Pula parkinga, gdje će svaki građanin moći vidjeti koje je parkirno mjesto slobodno u Puli. To nije inovativno. Međutim, ako želim parkirati ispred, primjerice, Fine, dok dođem od svoje kuće do željene lokacije parkirno mjesto vjerojatno će biti zauzeto. No, projektom će određeni broj parkirnih mjesta imati "barijere" pa će se moći rezervirati mobitelom. Aktivacijom usluge barijera će se podići i kada dođete do njega spustite je i to samo mobitelom s kojeg je aktivacija obavljena. Naravno, u trenutku rezerviranja mjesta kreće plaćanje parkiranja, pojašnjava direktor Pente.

Na ovakav način uštedjet će se vrijeme i novac, da o stresu potrage za parkirnim mjestom u Puli i ne govorimo. Pružanje informacija o parkirnim mjestima u realnom vremenu i samim time upravljanje prometom u mirovanju te ušteda vremena i smanjenje onečišćenja, trebale bi rezultirati zadovoljstvom korisnika. S druge strane, Pamić navodi da će sustav omogućavati tri vrste plaćanja. Prva je "klasični" SMS porukom. Drugi je, pojašnjava, plaćanje kreditnom karticom jer će sustav omogućavati, ovisno o tarifi gradova, plaćanje parkiranja po minuti, dakle ne više po satu kao do sada.

- Odluka o načinu naplate ostavljena je jedinicama lokalne samouprave i koncesionarima. Jednom kad se pohrane podaci kreditne kartice na zaštićenom serveru banke, svaki sljedeći put samo se klikne plaćanje parkiranja i ne treba uvijek iznova ukucavati sve podatke. Treća mogućnost plaćanja bit će, gdje je presudna uloga Pula parkinga, besplatno parkiranje. Naravno, za određeni dio korisnika i određeni broj sati. Naime, ako se pogleda "youtube reklama" u trajanju 30 sekundi parkiranje će platiti sponzor. Za jednog korisnika bit će moguće najviše jedan sat dnevno, ali fond sati odredit će Pula parking ovisno o sponzorima, koji će najbolje znati koja im je ciljana publika. Tako će vozaču, nakon što pogleda poluminutnu reklamu, parkiranje platiti sponzor, otkriva Pamić.

Realizacija projekta do kraja 2018.

Vrijeme realizacije SPARK Sensea je godinu dana, jer sada treba razviti elektroničke komponente. Bespovratna sredstva upravo su za to dobivena, kako bi se uspostavio nadzor nad parkiranjem i rezervacijom mjesta te softverske komponente, odnosno izradile aplikacije za mobitele i web. Direktor Pente navodi da će do kraja 2018. godine projekt u cijelosti biti gotov, odnosno da će parkirna mjesta, koja će se moći rezervirati preko aplikacije, biti spremna na kraju turističke sezone, a nakon toga slijede dva-tri mjeseca analize i izrada studije Prometnog fakulteta. Štoviše, navodi Pamić, možda će se i tijekom ljetne sezone čak pustiti u rad pojedina parkirna mjesta kako bi se testirao rad softvera.

- I dalje će postojati parkirna mjesta koja neće imati barijere, u Puli ima 1.300 parkirnih mjesta u ulicama pa nije moguće odmah svuda postaviti, ali odredit će se par lokacija gdje će se postaviti, za početak, 15-ak barijera kao pilot projekt, a uloga Prometnog fakulteta bit će da ocijene koliko to ljudi koriste, kakvo je zadovoljstvo, koliko se uštedjelo. To je i namjera projekta, koliko se goriva uštedjelo, a, ako se ne troši gorivo, onda je pitanje smanjenja CO2 plinova u zraku. Na osnovu njihove analize napravit će se prijedlog projekta, koji će se opet iz fondova EU bespovratno financirati, a njime sva parkirna mjesta u gradu bila obuhvaćena, zaključuje Pamić. (Goran ROJNIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter