Tvrtke isplaćuju bonuse radnicima za preporuku novih zaposlenika

Putno glačalo (kraj 19. st.)
Putno glačalo (kraj 19. st.)

Preporučite nam koga zaposliti i nagradit ćemo vas! Zvuči kao poticanje zapošljavanja preko veze? Samo na prvi pogled.

Bonus za preporuku nagrada je koju tvrtke dodjeljuju zaposlenicima koji su u radno okruženje uspjeli "dovesti" stručnjaka i to osobu koja je uspješno odradila probni rok i ostala raditi u kompaniji barem godinu dana.

Takvu praksu uglavnom prakticiraju tvrtke u stranom vlasništvu, a u kojoj mjeri je ona zastupljena na području Srednje i Istočne Europe, istražio je međunarodni servis Paylab kojega je dio i hrvatska MojaPlaća. Bonusi za preporuku, pokazuje istraživanje, najzastupljeniji su prilikom potrage za programerima.

Bonus za preporuku zaposlenika najviše prevladava u Srednjoj Europi, i to u Češkoj gdje 11,8 posto zaposlenika ima mogućnost ostvariti bonus za preporuku te u Slovačkoj (10,4 posto) budući da su u pitanju zemlje s velikim deficitom radne snage.

Bonusi za preporuku zaposlenika najzastupljeniji su u glavnim gradovima gdje su obično i sjedišta kompanija u kojima vlada velika potreba za specijaliziranim stručnjacima te kod poslodavaca u sektoru informacijskih tehnologija, a najčešće se na ovaj način zapošljavaju programeri kojih na tržištu rada nedostaje. Bonuse za preporuku novih zaposlenika na području Srednje i Istočne Europe u najvećoj mjeri nude strane kompanije.

U Slovačkoj čak do 21 posto zaposlenika koji rade za strane kompanije potvrđuju da su primili bonus za preporuku stručnjaka, a u Češkoj je taj postotak još veći - 24 posto zaposlenika koji rade za strane kompanije primili su ovakav oblik nagrade. U Hrvatskoj je taj postotak tek 2,7 posto. I u Hrvatskoj su bonus za preporuku sklonije davati tvrtke u pretežno stranom, nego one u pretežno domaćem vlasništvu. Tvrtke u državnom vlasništvu te javna i lokalna samouprava skoro pa i ne poznaju ovakav sustav nagrađivanja zaposlenika. Bonus za preporuke najčešći je u tvrtkama iz djelatnosti IT-a i telekomunikacija; čak 11,4 posto tvrtki ima ovu beneficiju, a slijede tvrtke iz područja financija (3,5 posto). Jedna od hrvatskih tvrtki koja nagrađuje zaposlenike na ovaj način je i Tau on-line d.o.o. u čijem je vlasništvu portal MojPosao. Tau on-line dio je finske grupacije Alma Career te tvrtka koja je samo u posljednjih godinu dana zaposlila 25 novih zaposlenika.

Rezultati istraživanja pokazuju da su bonusi za uspješnu preporuku prvenstveno financijske prirode, a u pojedinim kompanijama iznose i do "nekoliko mjesečnih plaća". Visina bonusa može ovisiti i o zahtjevima i specifičnostima radne pozicije koju treba popuniti. Ukoliko su u pitanju nefinancijski bonusi, riječ je o beneficijama poput više slobodnog vremena i vaučera za različite proizvode ili usluge. (B. PETROVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter