PIŠE NERA SOFTIĆ

I ovce i novce


Tone i tone kamenčina postavljenih uz rub putova i travnjaka na rtu Kamenjak pokrenula su ovih dana lavinu komentara. Kako to obično biva, mišljenja su podijeljena. I dok dio javnosti oštro osuđuje potez Javne ustanove Kamenjak smatrajući da se time teško nagrđuje okoliš, dio njih se slaže da će postavljene grote zaštititi biljni i životinjski svijet na Kamenjaku, posljednjih godina dobrano ugrožen prevelikim brojem posjetitelja. Izgleda da je istina negdje na sredini.

Pronaći finu ravnotežu između zarade i zaštite prirode nije lako. Pogledajmo samo Plitvička jezera. Doduše, ovdje valja uzeti u obzir i politički aspekt. No, činjenica je da taj prirodni dragulj državi donosi ogromne novce, čak 270 milijuna kuna godišnje, a s druge strane, nekad gotovo netaknute prirodne ljepote, zbog toga su na rubu uništenja. A svi žele vidjeti Plitvička jezera! I upravo ta želja okreće kotač zarade koji istovremeno gazi prirodne ljepote. Ista je stvar s istarskim Kamenjakom. Jedino je sreća što ovaj naš park prirode odahne tijekom zimskih mjeseci, no nedovoljno za oporavak od ljeta kada se njegovim putovima i travnjacima dnevno kreće i preko dvije i pol tisuće automobila. I bar dvostruko više ljudi. E sad, što učiniti? Kako zaštiti prirodu, a opet dozvoliti ljudima, posebno turistima, uživanje u njegovim ljepotama? Može li se imati i ovce i novce?

Stav je JU Kamenjak da može. I to ograničavanjem ulaska broja automobila. Barem tako kaže njihova studija utjecaja na okoliš koju su dali izraditi, i prema kojoj je optimalan broj dnevnih ulazaka automobila 1.700, a ne između 2.000 i 2.500 koliko ih bude u špici sezone. Da bi stigli do optimalne brojke, prvi potez je bio drakonsko povećanje cijene ulaznice. S 40 kuna na čak 80 kuna po automobilu. Drugi je potez sporno postavljanje kamenčuga da bi spriječili parkiranje automobila po livadama i travnjacima. Treći potez je uređenje parkirališnih zona te uvođenje električnog vlakića koji bi koliko-toliko "natjerao" posjetitelje da ostave svoje automobile i koriste se tim prijevozom. Donesena je nadalje, odluka o mjerama zaštite u kojima su sadržane i sve kaznene odredbe vezane uz zaštitu prirode pa će tako biti kažnjeni svi oni koji ih se ne pridržavaju. Bilo da parkiraju na nedozvoljenoj površini, lože vatru na nepredviđenom mjestu, beru bilje, odlažu smeće u prirodu ili pak čupaju periske i nose ih doma omotane dekama! Da, bilo je i toga. Ne uspiju li sve te mjere, druge će se godine, najavila je ravnateljica JU Kamenjak Maja Šarić, jednostavno ograničiti ulaz automobila. I to je u redu. Štoviše, rekli bi neki, među njima i ja, na Kamenjak treba potpuno zabraniti ulazak automobila i dozvoliti prijevoz samo električnim vlakićima i biciklima.

Međutim, kao što rekosmo na početku priče, teško je pronaći tu finu granicu između zaštite prirode i zarade. Dakako da prirodu treba zaštititi i sačuvati da u njoj uživaju mnogi poslije nas, no u međuvremenu treba od nečeg i živjeti, za ne?

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater