DUŠAN KOVAČEVIĆ, DIREKTOR ČUVENOG NOVOSADSKOG I MLADOG UMAŠKOG FESTIVALA

EXIT je nastao kao bunt protiv Miloševića, a SEA STAR je najveći kulturni most između Hrvatske i Srbije


Uvodnim sutrašnjim partyjem, u četvrtak, u umaškoj laguni Stella Maris počinje drugo izdanje Sea Star Festivala na kojem će u petak i subotu nastupiti Robin Schulz, Hurts, Paul van Dyk, Dimitri Vegas & Like Ofenbach, Filatov & Karas, Francois X, Tommy Four Seven, Tram 11, Edo Maajka, Krankšvester, Nipplepeople, Krešo Bengalka, Detour, Dječaci… Povod je to razgovoru s Dušanom Kovačevićem, direktorom novosadskog EXIT-a, time i prvim čovjekom umaškog Sea Stara.

S njim razgovaramo neposredno nakon što je renomirani svjetski glazbeni magazin NME čitateljima ponudio posebnu aplikaciju koja im predlaže idealan festival, a među rezultatima se nalazi i Sea Star. Također, irski Daily Edge izdvojio je umaško događanje kao savršen festival za plesne fanatike koji jedva čekaju nove ljetne avanture, a raspisao se i o ljepotama hrvatske obale te "prekrasnom istarskom renesansnom gradu Umagu koji je fantastičan za odmor nakon cjelonoćnog ludovanja na festivalu". I britanski Data Transmission hvali line-up i organizaciju, a utjecajni britanski glazbeni medij Skiddle piše: "Tamo gdje granice i nacionalizam razdvajaju, organizatori EXIT-a aktivno rade na ujedinjenju kroz glazbu i kulturu".

- EXIT bilježi punoljetnost. Prije 18 godina nastao je na konceptu društvene angažiranosti. Koliko je danas zadržao od te angažiranosti, a koliko postao klasičan komercijalan, profitabilan festival?

- EXIT je izrastao iz pokreta za slobodu u Srbiji i mir na Balkanu, kao protest i izraz bunta protiv opresivnog Miloševićevog režima pod kojim smo živjeli, ili točnije, jedva preživljavali. EXIT je doslovce predstavljao izlaz za našu generaciju; bio je prvo masovno okupljanje cijele regije nakon desetljeća provedenog u ratovima i izolaciji. Kako se svijet oko nas mijenjao kroz ova dva desetljeća, tako se mijenjao i festival, ali suština je ostala ista. Društveni aktivizam ostat će zauvijek naš temelj, čak bih rekao da je on unutar naše organizacije sada jači nego ikad. Tijekom vremena postali smo svjesni naše snage i odgovornosti koja ide uz nju. U posljednjih nekoliko godina imali smo na stotine društveno odgovornih akcija, skupili smo stotine tisuća eura u humanitarne svrhe, donijeli Novom Sadu titule Europske prijestolnice kulture i Prijestolnice mladih Europe, promovirali prave uzore mladima, te ostali jedan od najglasnijih zagovornika pomirenja i suradnje na ovim prostorima.

- EXIT baštini tradiciju festivala poput Woodstocka koji su nastajali iz želje da se nešto mijenja, s društvenom porukom u prvom planu. Je li naivno očekivati da glazbeni (ne automatski i svjetonazorski) istomišljenici iz regije mogu potaknuti promjene u svojim društvima?

- Naravno da mogu. Glazba je univerzalna strast, nosi ogromnu snagu i emociju. Nebrojeni bendovi ne samo globalno, nego i u našim krajevima, duboko su utjecali na promjene u društvu, kako nekad, tako i sada. Takvi glazbenici oduvijek su imali prostora na pozornicama naših festivala, i zbog naših ciljeva i ideala, ali i zato što smatramo da publika koja dolazi na EXIT, Sea Star i naše ostale festivale treba čuti ono što žele poručiti. Često se podcjenjuje snaga glazbe i što sve ona može napraviti u društvu, a najsvježiji primjer je ono što se ovih dana dešavalo u Tbilisiju. Kako odrastaju nove generacije, snaga glazbe bit će sve veća. Iako zvuči pomalo naivno, mi zaista vjerujemo da možemo izgraditi tzv. "EXIT generaciju" koja će, ukoliko joj netko za deset, 20 ili 50 godina ponovno pokuša staviti puške u ruke, te puške s gnušanjem odbiti i umjesto toga sa svojim prijateljima iz regije otići na pivo ili dobar koncert.

- Diplomatski odnosi Hrvatske i Srbije ovog su proljeća iznova bitno pogoršani, a retorika iznova vraćena u 90-te. Kako doživljavate ta česta zahlađenja odnosa i koliko vas to eventualno ometa u organizaciji umaškog festivala Sea Star?

- I kad smo pokretali Sea Star, odnosi između naše dvije države bili su zategnuti, ali nas to nije spriječilo da uspješno pokrenemo festival i da se u Umagu i Istri osjećamo kao kod svoje kuće. Desetine tisuća ljudi iz cijele regije je prošlo festivalom, a da se nije dogodio niti jedan jedini incident, kako međunacionalni, tako i bilo koji drugi. Hrvatska javnost nas je fantastično prihvatila, iznad svih očekivanja, od medija do publike, osvojili smo i nagradu za najbolji novi hrvatski festival. Ponosni smo što smo izgradili možda i trenutno najveći kulturni most između dviju zemalja i što imamo priliku utjecati da se odnosi između naših zemalja poboljšaju. Prošlogodišnji festival otvorili su vaterpolo reprezentativci Hrvatske, Srbije, Crne Gore i Rumunjske, i to je nosilo upravo tu poruku - da je budućnost u normalnoj komunikaciji i međusobnoj suradnji.

- Nakon prošlogodišnjeg prvog izdanja Sea Stara, zbog početne energije i dobrih rezultata izjavili ste da se "kreirala povijesna šansa da Sea Star izraste u jedan od najznačajnijih glazbenih festivala Mediterana". Kako to mislite postići s obzirom da konkurencija nije slaba?

- Sea Star je već otišao korak dalje u odnosu na Mediteran, ušli smo u top 10 najboljih novih festivala Europe, a zna se da je europska festivalska konkurencija najveća na svijetu. Da bi se taj eksplozivan start nastavio u godinama koje dolaze, treba učvrstiti suradnju između svih društvenih činioca bez kojih ovako veliki projekti nisu mogući, od Plave Lagune koja je glavni pokrovitelj festivala, do Grada Umaga, Istarske županije i hrvatske Vlade. U svih pet zemalja u kojima radimo festivale, oni su projekti od nacionalnog značaja i samo uz koordinaciju i podršku svih spomenutih činioca moguće je ovako kompleksne i velike projekte dalje razvijati.

- Prvi Sea Star je prošle je godine posjetilo više od 50.000 posjetitelja iz više od 60 zemalja (najviše iz Velike Britanije, Nizozemske i Francuske), pridonijevši, kako se naknadno moglo čuti, turističkom gospodarstvu Hrvatske s više od 60 milijuna kuna. Bi li, po vašim procjenama, festival bio posjećeniji da nije smješten u predsezonu nego u špicu sezone?

- Svakako da je mnogo lakše realizirati festival usred sezone, kada je potencijalna publika već tu, nego dovesti desetine tisuća ljudi u tako ranu predsezonu. Međutim, s obzirom da smo pozvani da kreiramo festival kako bi napravili vrhunsku ponudu i razlog dolaska u Umag i Istru u predsezoni, izlišno je govoriti o drugim terminima. Mi smo odgovarajući na izazov koji je postavljen pred nas, cijeli koncept festivala predstavili kao svojevrsni početak ljeta mjesec dana prije roka, gdje ćemo se svi okupiti za prvo kupanje u godini i na najbolji način započeti ljetnu sezonu, slično kao što planinski centri imaju proslavu otvaranja skijaške sezone, kada se svi skupe radi prvog skijanja. Otuda i slogan ovogodišnje kampanje "Sea Startaj Ljeto", koji je odlično zaživio. Osnovni cilj je postignut, prošle godine je za vrijeme festivala posjećenost u Umagu bila čak za 220 posto veća nego vikend prije toga, a ove godine smo otišli i korak dalje te u još ranijoj predsezoni, krajem ožujka i početkom travnja, doveli u Fažanu 6.000 mladih Engleza u sklopu njihovih studentskih igara. Ono što je važno je da se ovi napori prepoznaju na široj društvenoj razini. Potpore manifestacijama koje su u ovako ranoj predsezoni bi zbog svoje korisnosti za destinaciju, ali i zbog činjenice da su potrebna mnogo veća ulaganja da se u tom terminu privuku turisti, trebale biti nekoliko puta veće od potpora sličnim događajima usred sezone, što za sada nije slučaj.

- Visokoobrazovani činili su dvije trećine posjetitelja prvog izdanja Sea Stara, a prosječna starost publike Sea Stara je 26,2 godine, dakle ona koja se ipak nalazi u višoj platežnoj skupini. Osim programa, koje novosti pripremate na skorom drugom izdanju?

- Prva vidljiva promjena je u izgledu festivala koji će biti drugačiji nego prošle godine. Cilj nam je da svake godine ljudi iznova otkrivaju festival, da ih on ponovo inspirira i budi neke nove emocije. Cijeli prostor bit će kompaktniji kako bi građanima Umaga i drugim gostima omogućili pristup laguni i tijekom trajanja festivala, neke pozornice su smještene na drugim mjestima, neke zone promijenjene, a neke čak upgradeane na razini pozornice. Kao glavnu novost istaknuo bih izgled glavne pozornice, koja će biti gotovo duplo veća nego prošle godine, oko 50 metara široka, sa specijalno dizajniranom binom i najmodernijom audio-vizualnom opremom koja stiže s glavne pozornice EXIT festivala, s više od 250 metara 3D led ekrana, moćnim laserima i jednim od najkvalitetnijih zvučnih sistema na svijetu.

- Zbog čega ste se baš odlučili za Istru, i Umag? Što povezuje Istru i Vojvodinu?

- Postoje dugogodišnje i čvrste veze između Istre i Vojvodine, kao i fantastična suradnja na ekonomskom i kulturološkom planu. Više od toga, s Istrom dijelimo jednake stavove po pitanju multikulturalnosti, ljudskih sloboda, tolerancije i mira i to su neke od temeljnih ljudskih vrijednosti koje će nas zauvijek povezivati. A kako životni putovi mogu biti misteriozni, moguće je da je na podsvjesnoj razini utjecalo i to što su moji roditelji medeni mjesec proveli baš u Umagu, što sam saznao tek kada smo pokrenuli festival.

- Koliko su za vas organizatore skupi dolasci velikih svjetskih bendova i DJ-a? Možete li navesti neke okvirne iznose, iako to ovisi o kvaliteti i traženosti pojedinog izvođača?

- Festivalska industrija je nabujala u posljednjih deset godina i konkurencija je ogromna, što je sve dovelo do toga da honorari bendova, ali i DJ-a odu u nebo. Pojedina imena čiji su honorari ranije iznosili nekoliko desetina tisuća eura, sada koštaju stotine tisuća, a u nemalom broju prelaze i milijun eura. Glazbenici više ne zarađuju na prodaji albuma, nego na turnejama nadoknađuju sve ono što gube zbog piraterije. Mi se trudimo napraviti jedan, gotovo nadrealan maksimum, da imamo neke od najboljih svjetskih izvođača, a da zadržimo cijenu karte takvu da bude prilagođena i domaćoj i publici iz regije. Tako ove godine dovodimo bend Hurts koji je publika slavnog Glastonburyja izglasala za najbolji bend koji se mora čuti uživo, kao i neke od trenutno vodećih svjetskih DJ-a - Dimitri Vegas & Like Mike koji već godinama vrijede za broj jedan svjetski DJ duo, čuvenog hitmejkera i nasljednika Davida Guette - Robina Shultza i jednog od osnivača svjetske elektronske scene Paula Van Dyka. Dovesti takva imena, a zadržati cijenu karte od početnih 199 kuna za cijeli festival ili 149 kuna za dnevnu ulaznicu je toliko težak zadatak, da prelazi u kategoriju alkemije, ali mi iz godine u godinu uspijevamo u tome, i svake godine odemo čak i nekoliko koraka dalje.

- U prošlogodišnjem izdanju očit je problem bio u bočnom nižem platou ispred glavne Tesla pozornice, koji je zakinut za izravan pogled na pozornicu, pa su ljudi bili upućeni na bočni videozid. Može li se taj problem ove godine riješiti?

- Iskreno, ovo je prvi put da čujemo da je to bio problem, ali mi je drago da smo i bez toga pripremili rješenje. Addiko Tesla stage će ove godine biti na istom mjestu, ali drugačije zarotiran. Svaki festival, a pogotovo onaj koji iza sebe ima tek jednu sezonu, prirodno će se razvijati, mijenjati, ispravljati i dopunjavati. Čak i Exit svake godine nastojimo promijeniti kako bi publici, kako onoj koja dolazi prvi put, tako i onoj koja poznaje festival, omogućili sasvim novo iskustvo. (Zoran ANGELESKI)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater